Rolling Stone trekt controversieel verhaal terug na kritiek

Een artikel over een groepsverkrachting op de campus van de Amerikaanse onderwijsinstelling University of Virginia is bijna een half jaar na plaatsing door het blad Rolling Stone ingetrokken. De hoofdredacteur van het tijdschrift heeft zijn excuses aangeboden voor het plaatsen van het stuk, meldt Reuters.

Het studentenhuis waar 'Jackie' zei verkracht te zijn. Beeld ap
Het studentenhuis waar 'Jackie' zei verkracht te zijn.Beeld ap

In het controversiële stuk, A Rape on Campus getiteld, komt een studente onder het pseudoniem 'Jackie' aan het woord. Ze beweert in 2012 als eerstejaars verkracht te zijn op een feestje door meerdere mannelijke medestudenten. Dit zou zijn gebeurd huis van een studentenvereniging op de campus. Naar aanleiding van beschuldigingen verweet journalist Sabrina Rubin Erdely de universiteit dat de instelling seksueel geweld jegens vrouwen stelselmatig negeert.

Het artikel werd gepubliceerd in november en zowel Rolling Stone als de schrijfster kwamen al snel onder vuur te liggen omdat het stuk feitelijke onjuistheden zou bevatten en de zeven mannen die van verkrachting werden beschuldigd nooit zijn geïnterviewd.

Naar aanleiding van het artikel werd door de politie een onderzoek gestart, maar dat werd na een paar maanden afgesloten omdat 'Jackie' weigerde en verklaring af te leggen. Ook wilde ze geen vragen van agenten beantwoorden. Bewijs dat er op de avond in kwestie een feest in het studentenhuis was geweest, werd nooit gevonden. 'We hebben geen reden om aan te nemen dat er iets is gebeurd in dat studentenhuis', zei de politiechef afgelopen maand in een verklaring.

Kwaliteitscontrole
De Columbia Journalism School heeft na een uitgebreide evaluatie nu geconcludeerd dat veel dingen die in het stuk staan inderdaad niet kloppen, er nauwelijks hoor en wederhoor is gepleegd en dat de kwaliteitscontrole van Rolling Stone gefaald heeft.

Na de evaluatie van Columbia, die werd uitgevoerd op verzoek van het blad zelf, kwam Rolling Stone met excuses. Ook Erdely heeft spijt van het stuk en liet weten 'dezelfde fouten niet nog een keer te zullen maken'. De journalist mag wel voor Rolling Stone blijven schrijven, aldus de uitgever van het blad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden