Roestende Combino zadelt GVB op met miljoenenstrop

Driekwart van de Amsterdamse trams kampt met ernstige roest in de vloeren en lekkende daken. Vervoerbedrijf GVB moet bijna 20 miljoen euro reserveren voor extra onderhoud van alle 151 Combino's.

De 15 jaar oude Combino's zijn pas halverwege hun normale levensduur Beeld anp

Dat zegt directeur Alexandra van Huffelen van het GVB. De 15 jaar oude Combino's zijn pas halverwege hun normale levensduur. "Dit is een echte tegenvaller, maar extra onderhoud is helaas noodzakelijk."

Een deel van de trams is al opengemaakt voor inspectie. "De kit waarmee de verschillende delen zijn bevestigd, begint los te laten, corrosie is aangetroffen in de vloeren. We zullen zo snel mogelijk extra onderhoud moeten plegen. We zijn met producent Siemens in overleg wie er voor de kosten gaat opdraaien."

Lage instap
De problemen met de Combino's staan niet op zichzelf. Kort na de vernieuwing van de Amsterdamse tramvloot tussen 2002 en 2004 werden ook al tal van constructiefouten ontdekt.

Volgens deskundigen destijds zou Siemens niet goed geteste trams hebben geleverd om de markt van 'de modieuze lagevloertram' snel te veroveren. Dit wordt door het GVB ontkend.

Eind 2004 keerden alle Amsterdamse Combino's terug naar de fabriek in Duitsland voor reparaties en het versterken van de constructies. Ook de aangepaste Combino's bleven regelmatig gebreken vertonen.

Chris Vonk van de Reizigers Adviesraad zegt dat de Combino's snel roesten omdat ze in Amsterdam vaak buiten staan. "Doordat de tram een lage instap heeft, is veel apparatuur naar het dak verplaatst, dat daardoor te zwaar is belast en kwetsbaar wordt."

Minder afhankelijk
Los van de technische problemen is het GVB opgetogen over de behaalde financiële resultaten, bleek uit Van Huffelens presentatie van het jaarverslag. Het bedrijf verdiende 8,6 miljoen euro op de operationele bedrijfsvoering, terwijl de subsidie voor het openbaar vervoer in de hoofdstad terugliep van 73,6 miljoen naar 40,9 miljoen euro. De miljoenenreservering voor de piepende en krakende tramvloot brengt het resultaat op een nettoverlies van 7,2 miljoen euro.

Het GVB vervoerde het afgelopen jaar bijna drie procent meer passagiers vervoerde dan in 2016, in totaal werden 233,6 miljoen ritten. Volgens Van Huffelen ligt het bedrijf mede hierdoor op koers om steeds minder afhankelijk te zijn van subsidie.

De GVB-directeur waarschuwt dat zonder extra investeringen in infrastructuur en materieel de regio Amsterdam op den duur onbereikbaar wordt. "Een ongeluk op de A10 zorgt steeds vaker voor verkeersinfarcten tot aan het Leidseplein. Dat lossen we alleen op met meer openbaar vervoer in de stad. En minder auto's."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden