Rode Loper moet visitekaartje Amsterdam worden

Het Rokin nu, met links de bouwput voor station Rokin van de Noord/Zuidlijn. Foto Floris Lok

AMSTERDAM - Voetgangers en fietsers krijgen meer ruimte tussen het Centraal Station en het Weteringcircuit, 'de Rode Loper' die moet uitgroeien tot het visitekaartje van Amsterdam.

Volgens een vandaag gepresenteerde nota van de gemeente en stadsdeel Centrum moeten auto's en trams inschikken. Hierdoor ontstaat ook meer ruimte voor bomen en pleinen. De plannen moeten tussen 2011 en 2015 worden uitgevoerd.

Op het Damrak en het Rokin verdwijnen de bankjes, masten en andere objecten, opdat trambestuurders beter zicht hebben op voetgangers. Straatverlichting komt zo veel mogelijk aan draden te hangen.

Aan de westzijde (het dichtst bij de Kalverstraat) verdwijnt de rijbaan tussen het Spui en de Munt. Hetzelfde gebeurt op de Vijzelstraat en Vijzelgracht. Verkeer dat de stad uit gaat, moet gebruikmaken van de trambaan.

Aan de oostkant van het complete traject (dus van Weteringcircuit tot Prins Hendrikkade) worden de trottoirs verbreed en komen er 'pleinachtige ruimten' met bomen.

De Paleisstraat wordt autovrij en de mogelijkheid vanaf het Damrak linksaf de Prins Hendrikkade op te rijden, verdwijnt. Taxi's mogen op het Damrak en Rokin niet op de trambaan rijden. Zij moeten via de Nieuwezijds Voorburgwal en de Spuistraat in zuidelijke richting rijden.

De komende maanden zal nader onderzoek worden verricht naar de mogelijkheid de aparte rijbaan voor auto's op te heffen op het Rokin en het Damrak. Auto's zouden dan gebruik moeten maken van de trambaan.

Nu al is duidelijk dat dit in elk geval mogelijk is op het stuk tussen het Beursplein en de Prins Hendrikkade. Of dit ook op de rest van het traject kan gebeuren zonder de doorstroming van het autoverkeer ernstig te bemoeilijken, moet nog blijken.

De uitvoering van de plannen is grotendeels afhankelijk van de vorderingen met het aanleggen van de Noord/Zuidlijn, die volgens de huidige planning in 2015 gaat rijden. Als dat gebeurt, zullen boven de grond minder trams rijden langs de route van de Rode Loper. Hierdoor kunnen auto's en trams op delen dezelfde weg gebruiken, is de gedachte.

Stadsdeelbestuurder Erik Koldenhof schat dat uitvoering van alle plannen, inclusief vernieuwing van het tramspoor, zestig tot zeventig miljoen euro zal kosten. Begin volgend jaar begint de inspraakprocedure en kunnen belanghebbenden langs de route bezwaar maken. (BAS SOETENHORST)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden