Robots doen nu alles in het magazijn van Albert Heijn

Geen mens op de werkvloer: nog even en onze boodschappen gaan door de armen van robots. In het nieuwe Zaanse magazijn van Albert Heijn werken knaloranje medewerkers zwijgend klokje rond.

Het boodschappenmagazijn van Albert Heijn in Zaandam, ruimte voor 137.000 producten. Beeld Rink Hof

Op de nog lege, kale betonnen vloer van het laadplatform zijn twee AH-blauwe hefrobots dag in, dag uit bezig met een zelfgeprogrammeerd ballet. Ze pikken een stapel dozen op, rijden hem een stukje verder en zetten hem weer neer.

Onvermoeibaar en zonder klagen.

Het zijn uitputtende tests. Albert Heijn en magazijnbouwer Vanderlande - bekend van de bagagekelder op Schiphol - voeren die momenteel uit in Zaandam om de laatste kinderziektes uit het eerste robotsupermarktmagazijn van Nederland te krijgen.

Begin volgend jaar leveren de robots aan de eerste van uiteindelijk 400 supermarkten. Eind 2019 komen er 400.000 producten per dag uit het magazijn. Van leverancier tot supermarkt, alles is geautomatiseerd.

Een pallet vol 'aardbeienjam extra' gaat via de 'infietsstraat' het robotimperium in om even te worden opgeslagen in het duizelingwekkende, 30 meter hoge magazijn waar plek is voor 8800 pallets.

Mensen zijn er niet welkom.

Als in het jamhoekje van het 43.000 vierkante meter grote pakhuis de voorraad op raakt, komt de pallet naar de uitpakrobot. Die ontleedt de voorraad per tray en laadt de kartonnetjes met jampotten in een van de 137.000 bakjes. Die schieten elk over 8800 meter lopende band naar hun tijdelijke wachtruimte.

Pantomime
Heeft één van de supers jam nodig, dan wordt de grosverpakking op commando weer tevoorschijn getoverd. Op weg naar knaloranje robotarmen die, in veertien paren van twee, in gemechaniseerd pantomime rolkarren vullen.

De één schuift de producten aan, de ander stapelt ze op. Precies op volgorde - zwaar spul onderop, chips en eieren bovenin - en in het ritme van de supermarktschappen. Allemaal uitgekiend door zelfdenkende software.

De karren worden een verdieping lager door - straks - 57 van die blauwe hefrobots op appel gezet, tot ze in de vrachtwagen kunnen naar hun eindbestemming. Als er al een mens te vinden is, dan is die geluiddicht en trillingsvrij van al die robotisering gescheiden, de aandacht verzonken in een computerscherm.

"Automatisering is onvermijdelijk," zegt AH-directeur winkels & logistiek, Cees van Vliet. "Onze supermarkten zijn steeds langer open, bestellen via internet groeit. We moeten dag en nacht klaar staan om producten te leveren. Bovendien wil elke winkel eigen producten; in Friesland literpakken vla, in hartje Amsterdam eenpersoonsverpakkingen tiramisu."

Meer per meter
"Het is voor ons steeds moeilijker personeel te vinden die dit werk wil doen, zeker 's nachts. Hier is 40 procent van de werknemers uitzendkracht, meestal Pools. Dat is niet meer vol te houden." Zeker niet omdat ook de concurrentie - Jumbo en Plus - bouwt aan zulke robotmagazijnen.

Het nieuwe magazijn biedt op dezelfde vierkante meters de helft meer boodschappen - en heeft 70 procent minder mensen nodig. Nu nog werken er in Zaandam per dienst 100 mensen en één bierkratstapelende robot. Straks telt een ploegendienst nog 30 mensen.

En waar het nu om sjouwen, stapelen en rijden gaat, zullen die dertig zich vooral bezig houden met computers en onderhoud. Er vallen geen gedwongen ontslagen. Het vaste magazijnpersoneel is ander werk binnen AH aangeboden.

Helemaal overbodig is de mens er nog niet. Met zestig verschillende artikelen - 2 procent van het totaal - kan de robot nog niet omgaan; wc-papier bijvoorbeeld. Vanderlande puzzelt ook nog aan een oplossing voor het krimpplastic om de pallets, dat nu met de hand moet worden weggesneden. Hoe dan ook, de robot is straks in Zaandam de baas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden