Roboat: een pont zonder schipper, wel zo makkelijk

Twee jaar al wordt er in Amsterdam gewerkt aan zelfsturende en onbemande vaartuigen. De mogelijkheden zijn legio, klonk het gisteren rond een demonstratie op het
Marineterrein.

Marineterrein Beeld Eva Plevier

Stel: er staat een brug open, die niet meer dicht wil. Niet nu hoor, maar ergens in de nabije toekomst. Nu zou je nog om moeten lopen, op zoek naar een brug die wel toegankelijk is. Maar straks, zeg over een jaar of tien, vijftien, dan zouden zelfdenkende bootjes in zo'n geval weleens uitkomst kunnen bieden.

Een zwikkie komt dan aanvaren en groepeert zich dusdanig in het water dat er een flexibele pontbrug ontstaat. En op het moment dat er een rondvaartboot door moet, gaan de bootjes aan de kant, ze laten de toeristen erdoor en formeren zich daarna weer in een brugvorm.

Het kan nog niet, maar als het aan de wetenschappers van het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS Institute) ligt zou zoiets zomaar werkelijkheid kunnen worden. Zij werken voor het tweede jaar samen met collega's van het Massachusetts Institute of Technology in Boston aan autonoom varende boten. Afvalinzameling, bezorging van spullen en het vervoer van mensen, het zijn maar enkele van de mogelijkheden.

Spectaculair
De toekomst komt dus met rasse schreden naderbij, maar ondertussen zitten we nog steeds een beetje te klooien in het heden, met al zijn beperkingen. En dus stonden gisteravond een stuk of tachtig heel slimme mensen naar een bassin op het Marineterrein te kijken hoe een drijvend object om een ander drijvend object cirkelde.

Spectaculair, werd er geroepen, iets wat je als leek niet kon bevroeden. Terwijl het bootje na een rondje weer aanmeert, hebben de belangstellenden aan de kant het over 'kussende bootjes'.

Deze twee rechthoekige objecten van net een meter lang deden dit namelijk helemaal zelf. Er was een beginpunt ingegeven en een eindpunt en het bootje bedacht zelf hoe het om zijn soortgenoot heen kon varen.

Arjan van Timmeren, hoogleraar Environmental Technology & Design aan de TU Delft en wetenschappelijk directeur bij AMS Institute, legt uit hoe spectaculair het was. "Op een weg is zelfrijdend vervoer ingewikkeld, maar op het water is het nog lastiger, want je ligt in een omgeving die in beweging is, je dobbert. Dat is technisch zeer ingewikkeld, maar deze bootjes kunnen het dus. Op oceanen varen al schepen zelf, maar hier moet het gebeuren in een stedelijke omgeving."

Nieuwe infrastructuur
Ooit gaat dit leiden tot een hele reeks aan slimme manieren om de stad in beweging te houden, daarvan zijn deze wetenschappers overtuigd. De Roboat, zoals het onbemande bootje wordt genoemd, kan voor veel worden ingezet. Komend jaar zal specifieker worden gekeken naar toepassingen, zegt Van Timmeren. "Je kan bijvoorbeeld denken aan het inzetten van de Roboat om toeristen te vervoeren. Op die manier kun je de spreiding van de drukte ook vormgeven."

En zoals MIT-hoogleraar Carlo Ratti het zegt: "Deze bootjes kunnen door hun intelligentie een geheel nieuwe vorm van infrastructuur worden. Niet die statische wegen bijvoorbeeld, zoals we die nu nog kennen, maar infrastructuur die zich vormt, die zich aanpast naar de behoefte van mensen op dat moment."

Van Timmeren: "Volgend jaar kun je met deze bootjes naar de overkant, naar Nemo."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden