Review

Robin Hood **

null Beeld

Regie Ridley Scott
Met Russell Crowe, Cate Blanchett, Mark Strong, Oscar Isaac, Max Von Sydow
Tien jaar na het succes van Gladiator storten regisseur Ridley Scott en acteur Russell Crowe zich met Robin Hood opnieuw op een epische kostuumfilm. Over de herkomst van de Robin Hood legende bestaat onder taalkundigen en historici geen consensus, zodat de scenarioschrijvers een vrijbrief hebben om de voorgeschiedenis naar eigen inzicht in te vullen. Op verzoek van Scott sluit de film aan op zijn zalvende kruistochtspektakel Kingdom of heaven.

De film begint anno 1199, wanneer de door Crowe vertolkte Robin Longstride als boogschutter in dienst van de Engelse koning en kruisvaarder Richard Leeuwenhart deelneemt aan de belegering van een Frans kasteel. Scott pakt er sterk mee uit, waarna de held een nobele inborst mag etaleren door zich in een discussie met zijn koning over de slachting van moslims in het Heilige Land te beklagen. In de heikele kwestie houdt Scott de boel dus opnieuw keurig bij elkaar.

Of de motieven van Longstride allemaal nobel zijn is echter de vraag, want bij terugkeer op Engelse bodem neemt hij de identiteit van een gesneuvelde ridder over en lijkt hij lange tijd een zelfzuchtige opportunist. Wie intussen wacht op jolijt, romantiek en enerverende heldendaden komt bedrogen uit: de Robin Hood van Crowe is niet de innemende schelm en rebel van weleer, maar een ondoorgrondelijke man die worstelt met een verdrongen verleden.

Aan de andere bekende figuren is ook flink gesleuteld, waarbij Cate Blanchett als een amusant protofeministische Maid Marion nog het meest tot de verbeelding spreekt. De plot draait echter om de vraag of een verrader in hoge kringen er in zal slagen met Franse troepen Engeland te veroveren en of de nieuwe koning Jan in staat is dat te voorkomen. De wispelturige troonopvolger fungeert in het zwabberende scenario als joker, en dat wreekt zich vooral in het merkwaardige slot, waarin hij met een volkomen gratuit decreet de transformatie van Longstride tot Robin Hood moet verklaren.

De onbevredigende noodgreep volgt op een korte middeleeuwse variant van de D-day landing in Spielberg's Saving private Ryan, en bij gebrek aan een groots en meeslepend verhaal zou je wensen dat Scott zijn talent voor enerverend gefilmde veldslagen wat vaker had kunnen aanspreken. Op het uiterlijk van de film is niets aan te merken, maar het plezier dat eerdere, meer frivole Robin Hood verfilmingen kenmerkte is ver te zoeken. Deze Robin Hood is een lange, taaie zit. (BART VAN DER PUT)

www.film1.nl/robinhood

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden