Plus Ten Slotte

Rob van Zoest (1953-2018): altijd bezig voor kunst en sport

Kunsthistoricus Rob van Zoest, die vorige week overleed, was veelzijdig: hij had een voetbalcarrière bij Ajax, maar was ook medeoprichter van het Kunsthistorisch Adviesbureau D'Arts.

Rob van Zoest Beeld .

Rob van Zoest noemde zichzelf een onmogelijke puber: veel te vroeg getrouwd en vader geworden en pas op zijn 26ste begonnen met studeren.

Aan het begin van zijn studietijd was hij alweer gescheiden. Zijn ex-vrouw vertrok naar Tenerife; hun dochter bleef bij hem wonen.

Van Zoest studeerde kunstgeschiedenis. Een gelukkige studiekeuze. Een ideaal vak voor iemand met MS, zei hij zelf.

Hoewel er steeds meer lichaamsfuncties uitvielen - op een gegeven moment werkten zijn benen en één arm niet meer - bleef Van Zoest onverminderd actief.

Hij was veelzijdig: had een voetbalcarrière bij Ajax, maar was ook medeoprichter van het Kunsthistorisch Adviesbureau D'Arts.

Hij maakte het boek De Grachten van Amsterdam en het eeuwboek van Ajax (Ajax 1900-2000), was directeur van Paleis Soestdijk en ontwerper van het Ajax Museum. Ook organiseerde hij vele tentoonstellingen, vaak met een sterke relatie tussen kunst en sport.

Rolstoel
Achteraf gezien openbaarde de MS zich voor het eerst tijdens een voetbaltraining van Ajax. Hij zakte in elkaar op het voetbalveld; er werd gedacht aan een hartaanval maar het bleek een eenmalig epileptisch insult te zijn. Vier jaar later werd de diagnose MS gesteld. Hij was toen 31 jaar.

Voetbal en kunst sloten volgens Van Zoest naadloos op elkaar aan. Het mooie spel van Ajax was volgens hem meer dan voetbal alleen. Het was schilderen op gras. Dit illustreerde hij met een tentoonstelling in de Beurs van Berlage in 1992.

In de Eregalerij der onvergetelijke momenten werden beelden vertoond van het doelpunt van Johan Cruijff tegen ADO, toen hij scoorde met een sublieme draaibal.

De beroemde strafschop met Jesper Olsen tegen Helmond Sport, Gerrie Mühren die een balletje hooghoudt tegen Real Madrid in het Bernabéu Stadion en de omhaal van Marco van Basten tegen FC Den Bosch verdienden ook een plek in de eregalerij.

Voor de opening van de tentoonstelling belandde Van Zoest in een rolstoel. "Het was enorm stressen die tijd, maar desondanks bleef Rob doorwerken. Vanuit zijn rolstoel dirigeerde hij met een stok wat er allemaal moest gebeuren," zegt Carel Berenschot, collega bij het Kunstadviesbureau.

Vanaf toen zette Van Zoest zich in voor het rolstoelvriendelijker maken van de stad. Mede dankzij hem werd de Stichting Toegankelijkheid Amsterdam Arena (STAA) ­opgericht. "Ook kon hij zich erg opwinden over de slechte bereikbaarheid van De Nieuwe Kerk."

Andreaspenning
Toch had hij de stad lief. In Het Ultieme Grachtenboek schreef hij over zijn motivatie voor het maken van het boek: "De liefde van de stad is mij met de paplepel ingegoten. In 1895 belandde mijn grootvader vanuit het Duitse Kassel, op weg naar Amerika, in Amsterdam. In afwachting van de overtocht leerde hij een meisje kennen, bleef er, werkte er en hield van de stad. Dat zaadje bleek vruchtbaar."

Vaak werd Van Zoest in de steek gelaten door zijn gezondheid. Tijdens een periode in een revalidatiecentrum ontmoette hij zijn laatste vrouw, Judith, die toevallig op bezoek was bij een vriend. Samen met een team van zorgmedewerkers verzorgde zij haar man tot aan zijn sterfbed.

Berenschot: "De tijd met haar vond Rob de prettigste tijd uit zijn leven."

De kunsthistoricus ontving in 2013 de Andreaspenning, uit handen van toenmalig burgemeester Van der Laan, vanwege zijn enorme verdienste voor de stad. Na de uitreiking vertelde Van Zoest over het belang van zijn werk: "Verhalen vertellen en de geschiedenis levend houden. Dat is de essentie waarom we hier zijn. Zelf worden we ook ooit geschiedenis."

Van Zoest overleed vorige week op 65-jarige leeftijd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.