Risico's ondergronds bouwen in Amsterdam worden groter

Amsterdam moet rekening houden met toenemende risico's van ondergronds bouwen. De drukte in de stad neemt toe, waardoor ook de bouwrisico's groeien. Dit geldt voor de vele Amsterdamse plannen voor ondergrondse parkeergarages.

null Beeld anp
Beeld anp

Dit zegt Mandy Korff, ingenieur ondergronds bouwen van kennisinstituut Deltares, in een interview met Het Parool. Korff bestudeerde de effecten van de bouw van Noord/Zuidlijn op de Amsterdamse huizen die op palen staan.

Een nieuw bouwproject wordt volgens Korff niet automatisch net zo veilig ontworpen als de Noord/Zuidlijn. 'Juist omdat iedereen in de stad zo kritisch was, moesten de beleidsmakers steeds aantoonbaar kiezen voor de veiligste opties. En dat is gedaan,' aldus Korff. 'Maar die kritische houding geldt niet automatisch voor andere projecten.'

Economische crisis
Korff vreest voor de economische crisis, waardoor beleidsmakers en bouwers bezuinigen. Dat zal gemakkelijker gebeuren op projecten die minder sterk in de schijnwerpers staan dan de Noord/Zuidlijn. De risico's zijn groter op plekken waar de huizen dichter op elkaar staan, zoals in de Jordaan. De toenemende drukte in de stad leidt ook meer drukte in de grond. 'We maken steeds intensiever gebruik van de Amsterdamse binnenstad. Daarom wordt steeds meer en groter gebouwd. Daar moeten beleidsmakers en ontwikkelaars zich bewust van zijn. Ze moeten ook rekening houden met de gevolgen en de risico's die dat bouwen met zich mee brengt.'

Het gaat onder meer de Oosterdokgarage, de Bellevuegarage, de Marnixbadgarage, de Admiralengrachtgarage, de Singelgrachtgarage, naast de garages in de stations van de Noord/Zuidlijn. De grootste zorg betreft de Marnixbadgarage, waar achthonderd auto's in moeten te staan.

Verzakking
De studie van Korff toont vooral aan dat de bouw van de stations van de Noord/Zuidlijn leidde tot gemiddeld niet meer dan vijf centimeter verzakking van de straten en de grond, vooral te wijten aan werkzaamheden als het verwijderen van in de grond achtergebleven kademuren in de voorfase van het bouwproject. De huizen er omheen zakten beduidend minder dan de 25 millimeter die de dienst Noord/Zuidlijn in het vooruitzicht had gesteld.

Lees het hele interview met Mandy Korff vandaag in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden