Plus

Ringdijk voorop in strijd tegen wassende water

De Ringdijk tussen de Wibautstraat en de Middenweg moet worden versterkt. Het waterschap wil dat doen met behulp van een nieuwe techniek waarbij de dijk aan een diepere grondlaag wordt genageld.

De Ringdijk Beeld Charlotte Odijk

"We staan te trappelen," zegt Jos Karsten van JLD Contracting in Edam, het aannemingsbedrijf dat in de afgelopen jaren een nieuwe procédé voor de versterking van dijken heeft ontwikkeld. "We weten uit proeven die we in een weiland in Purmerend hebben uitgevoerd dat het werkt," zegt Karsten. "We kijken ernaar uit om deze techniek nu ook op een echte dijk toe te passen."

Dat gaat mogelijk dit jaar al gebeuren. Het dagelijks bestuur van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht wil de JLD Dijkstabilisator zoals de techniek is gedoopt, toepassen op de Ringdijk tussen de Wibautstraat en de Middenweg in Oost. De oude dijk voldoet niet meer aan de normen die de provincie stelt aan de veiligheid van waterkeringen en moet op korte termijn worden versterkt.

Lange ankers
Dat versterken van dijken kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het slaan van een damwand in of naast de dijk van staal of beton. Het zijn zonder uitzondering ingrijpende operaties met grote gevolgen voor de omgeving. De dijkstabilisator uit Edam heeft als grote voordeel dat het dijklichaam op een relatief eenvoudige wijze wordt versterkt, zonder dat omwonenden er grote hinder van ondervinden.

De techniek simpel uitgelegd: de dijk wordt met lange ankers van basaltvezel aan een diepere grondlaag genageld. Karsten: "Die elementen worden om de twee meter aangebracht in de teen van de dijk. Als we klaar zijn, is er niets meer van te zien. Het was gras en het blijft gras. Het landschap blijft intact."

De ankers doen hun werk zodra de dijk onder druk komt te staan. "Op het moment dat de dijk gaat bewegen, vangen de ankers die energie op. Het komt erop neer dat hoe meer druk er op de dijk komt te staan, hoe sterker de dijk wordt. Met behulp van een speciaal voor dit doel ontwikkelde app kunnen we het binnenste van de dijk permanent monitoren."

Als de pilot goed uitpakt, kan dat gevolgen hebben voor de dijkversterkingsplannen in het hele land, verwacht het waterschap. Bijvoorbeeld voor de plannen die momenteel worden ontwikkeld voor de versterking van de Markermeerdijken tussen Amsterdam en Hoorn. Karsten zegt dat de nieuwe techniek toepasbaar is
op alle dijken die op veen en klei zijn gebouwd.

Investering
Goedkoop is de pilot niet. Het waterschap gaat uit van een investering van ruim vijf miljoen euro om de kilometer dijk aan te pakken. Wel is de hoop aanwezig dat een groot deel van het geld, en misschien wel het hele bedrag, kan worden gedeclareerd bij de rijksoverheid dat geld beschikbaar stelt voor de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve technieken om het land te beschermen tegen het wassende water.

Om voor de subsidie in aanmerking te komen, moet de pilot nog dit jaar worden uitgevoerd. Eerst moet het bestuur van het waterschap het licht op groen zetten en daarna komt ook de bestuurscommissie in Oost nog aan het woord.

Namens JLD zegt Karsten er klaar voor te zijn: "Het is nu aan de bestuurders om een oordeel te vellen over de plannen, maar wij kunnen meteen aan de slag als het jawoord is uitgesproken. We hebben er ontzettend veel zin in."

Hoe de Ringdijk verstevigd kan worden Beeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden