Rijksvertegenwoordiger voor Zuidasproject

De ontwikkeling van de Zuidas wordt geplaagd door tegenslag. Na het afhaken van private financiers, vanwege de financiële risico's, speelt de kredietcrisis Rijk en gemeente als initiatiefnemers parten. Foto ANP/Juan Vrijdag Beeld
De ontwikkeling van de Zuidas wordt geplaagd door tegenslag. Na het afhaken van private financiers, vanwege de financiële risico's, speelt de kredietcrisis Rijk en gemeente als initiatiefnemers parten. Foto ANP/Juan Vrijdag

DEN HAAG - Er komt verder onderzoek naar het prestigieuze Zuidasproject in Amsterdam. Een rijksvertegenwoordiger zal ook andere varianten voor de ontwikkeling van het miljardenproject bekijken naast het zogenoemde dokmodel, waarbij wegen en spoorlijnen ondergronds komen te liggen en kantoren en wegen daarboven. Medio augustus zal de vertegenwoordiger daarover rapporteren aan het kabinet dat na de zomer een standpunt zal innemen.

Een woordvoerder van minister Jacqueline Cramer (Ruimte) liet dat donderdag weten. Cramer overlegde woensdag met haar collega's van Verkeer en Economische Zaken over het project. Financiën was ook vertegenwoordigd met een ambtenaar.

De ontwikkeling van de Zuidas wordt geplaagd door tegenslag. Na het afhaken van private financiers, vanwege de financiële risico's, speelt de kredietcrisis Rijk en gemeente als initiatiefnemers parten. Maandag werd bovendien bekend dat de gemeentelijke directeur Jan Stoutenbeek, die jaren het project leidt, opstapt. De mogelijke veranderingen in het project zinnen hem kennelijk niet. Een commissie onder leiding van oud-topambtenaar Jan-Willem Oosterwijk, inmiddels om gezondheidsredenen ermee gestopt, heeft een advies uiitgebracht. Volgens de zegsman van Cramer constateert Oosterwijk dat de diepe ligging van tunnels hoge kosten en risico''s met zich meebrengen. Daarom moet er 'een nieuwe balans' worden gevonden tussen de ligging van de tunnels en de wijze waarop er een hoogwaardig stedelijk centrum kan komen. Een diepe ligging moet vermeden worden en zoveel mogelijk de constructie van infrastructuur en vastgoed ontkoppeld.

Volgens de zegsman van Cramer is nog geen definitief afscheid genomen van het dokmodel. Er moet een goede business case zijn en een hoogwaardig stedelijk gebied. ''Dat is het doel, het dokmodel is het middel'', aldus de woordvoerder.

In de varianten die Oosterwijk aanbeveelt en die nu verder worden bekeken, wordt bijvoorbeeld de bouw van het station in tijd naar voren worden gehaald en wordt het maaiveld opgehoogd. Over de kosten is nog niets duidelijk. Om de stedelijke kwaliteit te waarborgen zullen de rijksbouwmeester en de spoorbouwmeester betrokken wordne bij het onderzoek. Een van de vragen is namelijk hoe het project eruit zou komen te zien, aldus de zegsman. Volgens hem kijkt ABN-personeel niet tegen muren van zeven meter van het raam aan, maar tegen een langzaam oplopende, gloeiende en landschappelijk mooi ingepaste helling. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden