Rijksmuseum denkt de dreunen van Underworld aan te kunnen

Een technofeest onder het Rijks­museum, levert dat geen gevaar op? Kunnen die zware bassen schadelijk zijn voor de kunstwerken?

'Er zijn veel meer risico's verbonden aan elke ochtend opengaan' Beeld anp
'Er zijn veel meer risico's verbonden aan elke ochtend opengaan'Beeld anp

In 1989 speelde Pink Floyd op het San Marcoplein in Venetië. De 200.000 bezoekers lieten een onwaarschijnlijke bende achter en marmeren beelden aan het Dogepaleis raakten beschadigd.

Of dat door de geluidstrillingen kwam is nooit bewezen, maar hoe zal het gaan bij het optreden van Underworld tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) in de fietstunnel van het Rijksmuseum? Precies boven die stevige techno hangt De Nachtwacht.

Geen gevolgen
Volgens Taco Dibbits, directeur van het Rijks, houdt het museum de trillingen en decibellen nauwlettend in de gaten. "Tijdens het bezoek van Obama landden meerdere helikopters op het Museumplein en we hebben vorig jaar ook een optreden van het ADE gehad. In beide gevallen bleek dat er geen gevolgen voor de kunstwerken waren."

Idelette van Leeuwen, hoofd restauratieatelier papier van het museum, wijst erop dat er geen normen bestaan. Het Rijks onderzoekt als enige ter wereld het effect van trillingen op kunstwerken. Dat onderzoek is vooral gericht op de conditie van kwetsbare pasteltekeningen bij transporten.

De geavanceerde trillingsmeters van dat papieronderzoek worden tijdens het ADE-concert door twee medewerkers geobserveerd. Mocht het niveau van de trillingen in de zalen een bepaalde grens overschrijden, dan gaat er een seintje naar de dj's dat het zachter moet.

Sterk gebouw
Van Leeuwen verwacht niet dat het zover komt. "Het is een heel sterk gebouw, met enorme muren. Vorig jaar is er ook zo'n concert tijdens het ADE geweest. Tijdens de soundcheck dacht ik regelmatig: zijn ze nou al aan het spelen of niet?"

Toch blijft de vraag: waarom al deze moeite en waarom kiest het Rijks dit risico? Volgens Dibbits is het feest voor veel bezoekers een eerste kennismaking met het museum.

"Er komen ook mensen uit het buitenland. Als ze dit hebben meegemaakt, geef je ze iets onvergetelijks mee. En dat vertellen ze weer aan hun vrienden. Als er ook maar enig gevaar voor de collectie zou zijn, zou dat voor mij een reden zijn om het absoluut niet te doen. Maar de risico's zijn in dit geval te verwaarlozen. Er zijn veel meer risico's verbonden aan elke ochtend opengaan."

Lees terug: Underworld speelt op ADE-feest in fietspassage Rijksmuseum

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden