Rijk en stad zien niets in tunnel A9

AMSTERDAM - Amsterdam en het rijk zien weinig in het tunnelplan van aannemer Strukton. ''Het lost de verkeersproblemen in Zuidoost niet op.'' Het ministerie van Verkeer legt het plan naast zich neer. De CDA-Kamerfractie wil wel nieuw onderzoek.


Strukton zegt kans te zien rijksweg A9 tussen Holendrecht en Muiderberg in een tunnel onder het Gein aan te leggen voor twee miljard euro. De aannemer claimt bovendien de belangrijkste milieubezwaren op te lossen.

Desondanks ziet het ministerie van Verkeer geen reden het kabinetsbesluit te herzien. ''Strukton heeft geen nieuwe inzichten geleverd, waardoor we het besluit willen terugdraaien,'' zegt een woordvoerder van het ministerie. ''Wij gaan gewoon verder met de voorbereidingen voor de verbreding van de A9.''

Daar denkt de grootste kamerfractie, die van het CDA, anders over. De partij, altijd al voorstander van een tunnel, wil dat minister Camiel Eurlings, zelf ook CDA, opnieuw kijkt naar aanleg. Volgens de partij lost een tunnel als enige alle verkeers- en milieuproblemen op.

De gemeente ziet er niet veel in. ''Dit lost de verkeersproblemen op de Gaasperdammerweg niet op,'' zegt wethouder Maarten van Poelgeest, die verkeerswethouder Tjeerd Herrema vervangt. ''In het plan van Strukton blijven er veel auto's door Zuidoost rijden. Om dat ook op te lossen, is veel meer geld nodig dan Strukton nu voorspiegelt.''

''Wij zijn absoluut voorstander van een tunnel,'' zegt directeur Bert Mooren van werkgeversorganisatie VNO-NCW, ''maar om de bereikbaarheid van Amsterdam en Almere te verbeteren, moeten we nu verder met de Gaasperdammerweg. Met spijt in ons hart.''

Mooren verwacht dat een tunnel op de lange termijn toch noodzakelijk zal zijn gezien de groei van Almere en de ontwikkeling van de Zuidas.

Natuurmonumenten, dat met succes een lobby tegen de aanleg van een tunnel voerde, ziet niets in het Struktonplan. ''Het belangrijkste bezwaar blijft dat bij aanleg van die tunnels niemand kan garanderen dat het water van het Naardermeer op peil blijft.''

De organisatie erkent dat het plan een voordeel heeft wat betreft fijnstof. ''Maar misschien kan Strukton dat op de Gaasperdammerweg toepassen.'' (HET PAROOL)

Foto ANP/Juan Vrijdag
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden