Rihanna: pompende R&B, strakke choreografie, verkleedpartijen en héél veel seks ***

Heeft Rihanna de het-maakt-me-allemaal-geen-mallemoer-meer-uitfase van het sterrendom bereikt? Het leek er vorige week sterk op. Bij concerten in Engeland betrad de zangeres soms meer dan twee uur te laat het podium. Het was voor concertorganisator Mojo reden fans op te roepen toch vooral met de auto naar haar Nederlandse concerten te komen; een laatste trein halen zou wel eens een probleem kunnen worden.

Haar zang klinkt scherp, schel soms zelfs, maar dat is haar stijl Beeld epa
Haar zang klinkt scherp, schel soms zelfs, maar dat is haar stijlBeeld epa

En dan heeft Amsterdam zo zijn eigen verleidingen voor popsterren. In het weekend plaatste Rihanna, de in Barbados geboren maar verder door en door Amerikaanse zangeres, foto's op Twitter van zichzelf in een coffeeshop. In haar mond niet één, maar twee joints van elk zeker twintig centimeter lang. Begeleidende tekst: 'Guess where I am?' Ja, het zou wel eens een latertje kunnen gaan worden in de Ziggo Dome.

Maar bij het eerste van haar twee concerten staat Ri-Ri, zoals eerst alleen haar vrienden, maar nu ook haar fans haar noemen, keurig op tijd op het podium. Nou ja, staat: geknield zingt ze het nummer Mother Mary. Religie, was dat niet meer Madonna's afdeling? Veel tijd om erover na te denken is er niet, want het ingetogen nummer is slechts een inleiding op Phresh out the runway.

Het nummer laat horen en zien wat we de komende twee uur kunnen verwachten: pompende en stampende R&B, een strakke choreografie, de nodige verkleedpartijen, héél veel seks en een Rihanna die echt geen moment de aandacht laat verslappen. Die twee joints? Het lijkt sterk dat ze die zelf heeft opgerookt, want de zangeres maakt een allesbehalve stonede indruk.

Er zijn Rihanna dit jaar nogal wat grote zangeressen voorgegaan in de Ziggo Dome. Dat leidt snel tot vergelijkingen, vooral met Beyoncé, die andere R&B-superster. Ze lijken de zaken goed te hebben verdeeld. Waar Beyoncé zich nadrukkelijk als classy presenteert, is Rihanna vooral street. En dat is geen rol die ze speelt; bij een concert in Birmingham gaf ze vorige week een fan die het waagde haar vast te pakken een ram met haar microfoon.

Op het podium van de Ziggo Dome danst Rihanna als een stripper en grijpt ze zichzelf - ze lijkt wel een rapper - voortdurend in het kruis. Erg damesachtig is ook niet haar woordgebruik. 'Amsterdam, what the fuck?' brult ze, als ze na een paar nummers voor het eerst het woord rechtstreeks tot het publiek richt. 'Are you ready to go rancid?,' wil ze weten. De zaal brult van ja, maar zouden al die jonge meisjes echt weten dat rancid ranzig betekent?

R&B is het uitgangspunt, maar de muziek van Rihanna kan vele kanten op. Zo is er, haar Caraïbische roots trouw, een blokje nummers met reggae- dan wel dancehallinslag. Later is er een rondje rock, waarbij in het nummer Rockstar gitarist Nuno Bettencourt (in een vorig leven lid van de groep Extreme) voor Slash speelt. Aan het einde van de show verandert Rihanna de Ziggo Dome in een grote discotheek met een hele serie dancekrakers.

Haar zang klinkt scherp, schel soms zelfs, maar dat is haar stijl. Wat opvalt, is dat ze in sommige nummers, vooral de drukke, wel erg veel op de achtergrondzangeressen leunt. Die zingen dan de melodie, terwijl zijzelf vooral accentjes legt. Maar helemaal op eigen kracht, voor een deel alleen begeleid door piano, zingt ze in de toegift de ballad Stay. Daarin schittert ze meer dan in de onvermijdelijke afsluiter Diamonds.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden