Plus

Reynolds veroverde vele harten, maar critici twijfelden aan ambitie

De populairste Hollywood-acteur van de jaren zeventig veroverde vele harten, maar critici verweten hem een gebrek aan artistieke ambitie.

Burt Reynolds in 1970, zonder snorBeeld GettyImages

Dat ik altijd een sekssymbool werd genoemd, heeft me altijd gehinderd. Als je dat label hebt, daalt je IQ in de ogen van de mensen enorm. Ik dacht dat ik ooit zo oud zou zijn dat het me geen zorgen meer zou baren, maar het blijft me achtervolgen." Aldus de donderdag aan een hartstilstand overleden Burt Reynolds vorig jaar in een interview.

Je moet het hem horen zeggen, of beter nog: zien zeggen, met die ironische twinkeling in zijn ogen. Die ogen waren het handelsmerk van de charismatische acteur, die met zijn films zowel mannen als vrouwen boeide. Mannen identificeerden zich met zijn machopersonages, vrouwen zagen een aantrekkelijke hunk, die uitstraalde dat je met hem ook een goed gesprek kon voeren.

Levensloop
De in 1936 in het stadje Lansing (Michigan) geboren Reynolds groeide op als zoon van een militair, later politiechef, en een huisvrouw. Later verhuisde het gezin naar Florida, waar de atletische Reynolds uitblonk in American football. Een professionele carrière lag in het verschiet, maar een knieblessure maakte een einde aan die ambitie.

Het werd een loopbaan als acteur, nadat hij op zijn twintigste op de universiteit in een toneelstuk had meegespeeld. Reynolds werd toneelspeler, waarna hij zoals zoveel ­acteurs van zijn generatie eind jaren vijftig de overstap maakte naar televisie en film.

Op zijn 25ste maakte hij zijn Hollywood­debuut in de pulpthriller Angel Baby. Er volgden tientallen rollen in veelal B-films, maar in 1972 brak hij door met zijn rol in John Boormans ijzige horrordrama Deliverance. Reynolds speelt daarin een zakenman, die met drie vrienden een boottochtje maakt in een bebost gebied, waarin zij worden aangevallen door gewelddadige types uit de streek.

Oscarnominatie
Reynolds werd een ­megaster, van het kaliber Tom Cruise in zijn hoogtijdagen. Later betreurde Reynolds dat hij zich een jaar voor Deliverance naakt had laten fotograferen voor de Cosmopolitan. Het was volgens hem de reden dat de film geen Oscars won. Zijn carrière leed er niet onder, want in de jaren zeventig was hij een van de meestgevraagde filmsterren.

Hij speelde in grote Hollywoodproducties, zoals Robert Altmans The Longest Yard, waarin gevangenen en hun bewakers American football spelen, maar ook in kleine films, zoals Woody Allens Everything You Always Wanted To Know About Sex.

Zijn grootste succes behaalde de altijd besnorde Reynolds in 1977 met Smokey and the Bandit. Critici konden nauwelijks lachen om de komedie, waarin Reynolds samen met Sally Field een vrachtwagen vol illegaal bier van Texas naar Georgia rijdt, maar het publiek amuseerde zich uitstekend.

Gebrek aan ambitie
Critici verweten Reynolds een gebrek aan artistieke ambitie. Als hij maar vet betaald werd, leek hij het wel best te vinden. Het merendeel van de bijna 200 (!) films waarin hij speelde, zullen de tijd dan ook niet overleven. Als Reynolds zijn films zorgvuldiger had gekozen, was zijn artistieke erfenis een stuk groter geweest.

Jack ­Nicholsons rol in One Flew Over The Cuckoo's Nest kreeg Reynolds eerst aangeboden, maar hij zag er niets in. Ook het aanbod, begin jaren tachtig, om in Terms Of Endearment te spelen, legde hij naast zich neer. Reynolds werd naar eigen zeggen ook gevraagd om James Bond te spelen, maar hij vond dat de geheim agent door een ­Engelsman moest worden gespeeld.

In de jaren tachtig verflauwde Reynolds ster, maar hij maakte in 1997 een geweldige comeback met Paul Thomas Andersons Boogie Nights. Reynolds speelt een oudere pornofilmregisseur, die in de jaren tachtig de gezellige pornofilmindustrie ziet veranderen in een keiharde, cokesnuivende wereld. Reynolds begreep niets van zijn rol en dacht dat hij een pornofilm ingeluisd was.

Anderson vond hij een nare regisseur en toen hij de film voor het eerst zag, bezwoer hij nooit promotie ervoor te zullen doen. Ook later bleef hij een afkeer houden van Boogie Nights, zelfs al had de film hem de enige Oscarnominatie in zijn carrière bezorgd.

Artistieke keuzes
De wederopstanding was van korte duur, want in het nieuwe millennium was Reynolds, met zijn tweede vrouw in een vechtscheiding verwikkeld, vaker in het nieuws met geldproblemen dan met opmerkelijke films. Vier jaar geleden veilde hij zijn filmbezittingen, waaronder het leren jack uit Smokey and the Bandit, om uit de schulden te komen.

Als Reynolds betere artistieke keuzes had gemaakt, zouden we ons hem niet alleen herinneren als een populaire filmster, maar ook als een geweldige acteur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden