Review

Revolutionary road ****

Regie: Sam Mendes
Met: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Michael Shannon, Kathy Bates

Wat waren ze mooi, jong en verliefd. Jack en Rose: Leo en Kate. Leonardo DiCaprio en Kate Winslet beleefden elf jaar geleden de ultieme romance in Titanic, al jaren onbedreigd de best bezochte film aller tijden.

Maar hoe zou het Jack en Rose zijn vergaan als die legendarische schuit niet op een ijsrots was gevaren? Zouden zij na hun tienjarige huwelijksjubileum het leven nog steeds als een spannend avontuur hebben gezien? Zouden ze nog altijd leven naar het motto: 'Ik spring als jij springt'? Of zouden ze net zo verbitterd zijn geëindigd als Frank en April Wheeler, het echtpaar dat DiCaprio en Winslet spelen in de aangrijpende romanverfilming Revolutionary Road?

We leren April kennen als een levendige vrouw met acteerambities. Frank heeft in de oorlog in Europa gediend en hoopt zijn levensvervulling nog te vinden. Luttele jaren later zijn de twintigers getrouwd, met twee kinderen.

Ze hebben een representatief huis gekocht in zo'n typische aangeharkte jarenvijftigwijk in Connecticut. Op deze Revolutionary Road is - zoals romanschrijver Richard Yates het zelf formuleerde - de geest van de Amerikaanse Revolutie een doodlopende weg ingeslagen.

De opgepoetste idealen van de Amerikaanse Droom hebben het duidelijk gewonnen van de dromen van de Wheelers. Frank is kantoorslaaf bij hetzelfde bedrijf waar zijn vader twintig jaar werkte.

Hij vult zijn dagen met zinloos papiergeschuif, in martini's gedrenkte zakenlunches en een onbetekend slippertje met een secretaresse. Thuis past April op de kinderen, terwijl ze wanhopig de façade van een gelukkige huisvrouw probeert op te houden.

Heel even leeft het echtpaar op, wanneer April voorstelt om in Parijs een nieuw opwindend leven te beginnen. De buren en collega's laten de Wheelers maar wat kletsen. Pijnlijk genoeg krijgen de neezeggers het gelijk aan hun zijde, wanneer de omstandigheden een einde maken aan de Europese plannen.

Kate Winslet stijgt boven zichzelf uit in een rol die haar, na de Golden Globe, waarschijnlijk een Oscar gaat opleveren. Als je haar ziet beseffen dat haar dromen voorgoed voorbij zijn, gaat dat door merg en been. Het stille lijden van April Wheeler roept sterke herinneringen op aan The hours, waarin Julianne Moore tot zelfmoord werd gedreven door de verstikkende jarenvijftigmoraal.

De explosieve ruzies tussen Jack en April hadden zo afkomstig kunnen zijn uit Edward Albees klassieke huwelijkstragedie Who's afraid of Virginia Woolf.

En dat is meteen ook het enige bezwaar dat je tegen Revolutionary Road kunt hebben. Aankleding, scenario en acteerwerk zijn allemaal voorbeeldig, maar nieuwe wegen bewandelt de film niet. De Britse regisseur Sam Mendes richtte zijn pijlen eerder al eens op het leed in de buitenwijken in American Beauty. Dat leverde een veel verrassendere film op.

De huwelijksperikelen van Frank en April zijn tragisch. Maar het is nog niets vergeleken bij het onzichtbare leed van de Wheelerkinderen. Voor types die het normaal vinden om met megafoons naar spelende peuters in crèches te gillen, is het ongetwijfeld een zegen dat Mendes de kinderen van de Wheelers zelfs geen close-up gunt. (FRITZ DE JONG)

www.revolutionaryroadmovie.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden