Resultaten Ahold onder druk

Moeilijke marktomstandigheden en het relatief vroege paasfeest hebben de resultaten van supermarktconcern Ahold in het eerste kwartaal onder druk gezet. De onderneming zag de winst dalen, terwijl de omzet met 1,9 procent groeide tot 9,7 miljard euro, zo maakte Ahold vandaag bekend.

Het huidige hoofdkantoor van Ahold in AmsterdamBeeld ANP

Het concern kon in de eerste periode van dit jaar wel profiteren van de paasinkopen, maar moest ook de 'langzame' week na de feestdagen in de rapportage meenemen. Dat was vorig jaar niet het geval, waardoor de resultaten dit jaar lager uitvielen. Verder had Ahold al begin maart laten weten een 'iets trager eerste kwartaal' te verwachten. De periode waarover Ahold woensdag rapporteerde liep tot 22 april.

De nettowinst kwam uit op 282 miljoen euro. Dat is ruim 3 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat lag ruim 6 procent lager op 416 miljoen euro. De resultaten waren minder sterk dan analisten hadden verwacht.

In de loop van het kwartaal verbeterde de onderliggende trend, aldus Ahold-topman Dick Boer. Ook de omzetontwikkeling in het tweede kwartaal bestempelt de onderneming als bemoedigend. Eerder had Ahold wel gezegd dat 2012 waarschijnlijk een lastig jaar wordt voor de levensmiddelensector.

In de Verenigde Staten steeg de omzet in het eerste kwartaal met 2,8 procent. In Nederland was dat 1,2 procent. Maar berekend over winkels die langer dan een jaar open zijn en exclusief de verkoop van benzine in de VS was de omzetstijging aan beide kanten van de oceaan minimaal. In Tsjechië en Slowakije was sprake van een omzetdaling met 5,6 procent, onder meer door een verhoging van de btw en valutaeffecten.

Het concern gaat ondanks de moeilijkere omstandigheden zoals gepland door met de uitbreiding in België en Duitsland. In Vlaanderen wordt woensdag de vijfde supermarkt geopend. Albert Heijn denkt dit jaar op een totaal van tien winkels uit te komen. In Duitsland komt in de tweede helft van het jaar een eerste AH to go-winkel.

In dezelfde periode begint Albert Heijn in Nederland met de uitrol van de eerste ophaallocaties voor op internet bestelde boodschappen. Boer zei in een toelichting niet hoeveel locaties, waarvan sommige wel en andere niet aan een bestaande supermarkt vast zullen zitten, er dit jaar nog worden opengesteld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden