Restaurants willen af van kortingsacties

Veel restaurants zouden het liefst collectief stoppen met acties zoals de Restaurantweek en de spaaractie voor een tweede gratis menu van Albert Heijn.

Beeld anp

Dat blijkt uit onderzoek van horecavakblad Misset Horeca onder ruim 300 restaurants in het top- en middensegment. Restaurants balen van de acties, maar voelen zich gedwongen eraan mee te doen.

Als je niet meedoet, zo vrezen restauranteigenaren, gaan klanten wel naar de concurrent die wél meedoet. Daar komt bij dat het aantal restaurants flink is toegenomen en klanten volgens de horecaondernemers minder loyaal zijn geworden. Dankzij de acties krijgen ze nieuw publiek in hun zaak.

Commissie
De restaurants klagen echter over de hoge kosten en het 'foute' publiek dat op de kortingen afkomt. Behalve de korting die ze hun gasten geven, moeten de restaurants betalen om mee te doen aan de acties. Per gereserveerde stoel brengen de organisatoren 1 tot 2,50 euro commissie in rekening.

Te veel, vindt driekwart van de restauranthouders. Ze zouden er liever helemaal mee stoppen, schrijft Misset, maar zitten in de tang. Restaurants proberen nog wat aan de acties te verdienen door goedkopere ingrediënten te gebruiken, scherper in te kopen en extra drankjes of gangen te verkopen, zo blijkt uit de enquête.

Gratis tweede menu
Bekende actieweken zijn de Restaurantweek, de Heerlijk10Daagse en Dining with the Stars (korting bij restaurants met Michelinsterren). Albert Heijn en Iens komen later dit jaar ook weer met hun populaire spaaractie voor een gratis tweede menu. Inmiddels zijn er tientallen (lokale) restaurantweken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.