Plus
Repelsteeltje is heerlijke familievoorstelling, maar ook wat flauw
Repelsteeltje en de blinde prinses is een familievoorstelling zoals het hoort: veel verkleedpartijen, gekke personages, liedjes, een verhaal waarin tenminste één prins of prinses voorkomt, een slechterik met snode plannen en een einde waarin alles goedkomt en er een saamhorig lied wordt gezongen.
In deze samenwerking tussen Don Duyns en Pieter Kramer bij Theater Rotterdam is het verhaal een mix tussen het sprookje Repelsteeltje en de Greet Hofmans-affaire, die draait om de alternatieve genezeres Greet Hofmans. Zij treedt toe tot de vertrouwelingen van Koningin Juliana om de slechtziende prinses Marijke – hier dus de blinde prinses – te genezen.
Het kleurrijke decor en de vele changementen maken dat je niet níet vrolijk kan worden van deze familievoorstelling. Wart Kamps als gemene Repelsteeltje en Kim van Zeben als Juliana, zijn bovendien hilarisch.
Toch geeft de voorstelling in zijn geheel niet de voldoening die eerdere familievoorstellingen van Duyns en Kramer gaven. Waar de sprookjes van Grimm ook een duistere kant hebben (Repelsteeltje is immers echt een engerd) om de moraal invoelbaar te maken, worden hier de gruweldaden van Repelsteeltje en Prins Bernhard net wat te vaak weggelachen en valt het jolige einde plots uit te lucht.
Misschien vraagt de huidige tijd om betere en slimmere grappen? Want grappen over het verschil tussen arm en rijk, de malaise bij de Belastingdienst en de ultraseksistische Bernhard liggen in Repelsteeltje voor het oprapen.
Muziek-/jeugdtheater Repelsteeltje en de blind e prinses
Door Theater Rotterdam
Gezien Stadstheater Zoetermeer
Te zien in 23-26/1 ITA; 6-7/2 Zaandam; 21-23/2 Amstelveen, 27-29/3 Stadsschouwburg Haarlem, 2-5/4 De Meervaart