Plus

Renovatie de Nes: 'Echt alles moet worden vervangen'

Nu de herinrichting van het Rokin gereed is, is de Nes aan de beurt. De renovatie is hard nodig. 'Echt alles moet worden vervangen.'

Het asfalt maakt plaats voor rode klinkers, afgewisseld met stroken graniet Beeld Tammy van Nerum
Het asfalt maakt plaats voor rode klinkers, afgewisseld met stroken granietBeeld Tammy van Nerum

De Nes is een van de oudste straten van de stad en dat is te zien ook. De bestrating is een lappendeken van tegels. Door de vele noodreparaties aan het wegdek zijn op sommige plekken binnen een paar meter gerust een stuk of zes varianten te ontdekken.

De asfaltlaag die zo'n vijftien jaar geleden in het midden van de smalle straat is gestort - de recentste vernieuwing - is ook op veel plekken afgebrokkeld. "En onder de grond is het allemaal nog veel ouder," zegt omgevingsmanager Merel Rinkel tijdens een wandeling door de straat. "Daar liggen zelfs nog gietijzeren gas­leidingen en oude rioolbuizen en elektriciteitskabels. Echt alles moet hier worden vervangen."

Dat betekent dat de hele straat, de 13 omliggende stegen en het Nesplein op de schop gaan. Vandaag zijn de werkzaamheden begonnen, die naar verwachting een vol jaar gaan duren.

Per 35 meter
Dat gebeurt in twee fasen. Eerst wordt het zuidelijk deel van de Nes (tussen de Grimburgwal en de Wijde Lombardsteeg) helemaal open­gelegd. Er worden loopschotten neergelegd zodat de theaters, winkels en horeca bereikbaar blijven, de echte renovatie gebeurt in werkvakken van 35 meter.

Rinkel: "Doordat het hier zo smal is, is het niet mogelijk om langs het werk te rijden. Omdat de veiligheidsdiensten overal bij moeten kunnen, moeten we het in delen doen. In zo'n werkvak worden eerst de gasleidingen vervangen, waarbij steeds 35 meter wordt opgeschoven. Daarna worden de elektriciteitskabels en het ­riool op dezelfde manier vervangen. Daardoor duren de werkzaamheden vrij lang."

Terwijl het zuidelijke deel van de Nes wordt opgeknapt, worden in het noordelijke deel (tussen de Wijde Lombardsteeg en de Dam) de stegen aan weerszijden van de straat aangepakt. Na een half jaar, als fase 2 van start gaat, wordt dit omgedraaid.

Verzinkbare paal
De amsterdammertjes staan in de Nes nu nog schots en scheef in de grond. Ze verdwijnen bij de renovatie, net als in de rest van de stad. Het is de bedoeling dat het zo leeg mogelijk blijft: ook voor fietsenrekken, banken en afvalbakken is geen ruimte.

De Nes wordt straks ingericht op een manier die vergelijkbaar is met die van de Warmoesstraat. Het asfalt dat nu op de rijbaan ligt, maakt plaats voor rode klinkers, die om de paar meter worden afgewisseld met stroken graniet. Op het trottoir komt ook grijs graniet, vergelijkbaar met de stenen op het Rokin.

Van een echte stoep is geen sprake: daar is de Nes te smal voor. Het hoogteverschil met de rijbaan is slechts twee tot drie centimeter, ­zodat fietsers de stoep op kunnen om uit te ­wijken voor een stilstaande auto of een toerist. Ook kunnen rolstoelgebruikers makkelijk de rijbaan op. Vanwege de variabele breedte van de straat is de stoep namelijk niet overal breed genoeg.

Achenebbisj
"Het wegdek van de Nes is nu achenebbisj en slecht toegankelijk en het is hard nodig om de boel op te knappen. De straat blijft straks een shared space, zoals die nu ook wordt gebruikt. Alles rijdt en loopt hier door elkaar," zegt Micha Mos, dagelijks bestuurder van stadsdeel Centrum.

Dat betekent ook dat de auto voorlopig nog welkom is in de Nes. Het onderzoek en de discussie naar de verkeersstromen in dit deel van de stad lopen nog. Maar waar de gietijzeren gasleidingen die nu nog in de Nes lopen nog naar het verleden wijzen, is de nieuwe Nes onder de grond al gereed voor de toekomst.

Rinkel: "Bij het aanleggen van de nieuwe leidingen en kabels wordt er rekening mee gehouden dat op sommige plekken misschien een keer een verzinkbare paal moet komen."

null Beeld Laura van der Bijl
Beeld Laura van der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden