Plus

Ren Hang (1987-2017) was niet zo vrij als zijn werk eruitziet

Het werk van de Chinese fotograaf Ren Hang werd alom geprezen en hij werd gezien als grote belofte. Vrijdag maakte hij op 29-jarige leeftijd een einde aan zijn leven.

Ren Hang in 2014. Beeld -
Ren Hang in 2014.Beeld -

Aziatische vrouwen die zichzelf in de bijzonderste houdingen wringen terwijl ze geruststellend de camera in kijken. Een stijve piemel met daaromheen allemaal voeten. En zijn moeder, enigszins ongemakkelijk in een beha, die met haar handen met roodgelakte nagels voor haar hoofd een varkenskop vasthoudt. Het is werk van de Chinese fotograaf Ren Hang dat blijft opvallen tussen de duizenden foto's en gedichten op zijn website.

Hang, wiens werk nog tot 12 maart te zien is in fotomuseum Foam in Amsterdam op zijn eerste Nederlandse tentoonstelling, maakte vrijdag een einde aan zijn leven. Hij is 29 jaar geworden. Op de vraag wat zijn fotografie zo bijzonder maakte, zei Mirjam Kooiman, de curator van zijn expositie, drie weken geleden in Het Parool dat het Hang was gelukt zich vrij te vechten van censuur.

Harde flits
Hang groeide als homoseksuele jongen op in China. Toen hij begin twintig was, begon hij uit verveling zijn vrienden te fotograferen. Dat deed hij niet met de beste camera. Hij publiceerde korrelige foto's met harde flits. Toch veroverde Hang via Instagram de wereld. Hij heeft daar inmiddels meer dan 150.000 volgers.

Ook buiten internet viel Hang op. De Chinese kunstenaar en activist Ai Weiwei nodigde hem in 2013 uit zijn werk te exposeren in het Groninger Museum. Het expliciete werk van de fotograaf, die werd gezien als grote belofte, werd tijdens de Amsterdamse Unseen Photo Fair van najaar 2016 alom geprezen.

Vrijgevochten
Hangs werk is behoorlijk authentiek. Leg foto's naast elkaar van verschillende fotografen en de kans is groot dat je die van de Chinese belofte er zo uitpikt. Kooiman: "Hij heeft ook verschillende modeprojecten gedaan en zelfs dan zie je dat het onmiskenbaar van Hang is."

Foamdirecteur Marloes Krijnen: "We zijn in shock. Dit is natuurlijk een heel droevig bericht. In de expositie willen we graag iets van een eerbetoon maken maar wat precies weten we nog niet. Daar is het nieuws nog te pril voor."

Kooiman zag hem als een vrijgevochten fotograaf. "Hij heeft geen politiek statement. Het mooiste vind ik dat Hang de taboes van zich afschudt door te doen wat voor hem natuurlijk voelt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden