Schuim

Remy Bonjasky zat duidelijk op motivational speaking

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: lancering BNJSKY.

Remy Bonjasky, voormalig K1-kampioen, nu in de ­kleding.Beeld Schuim

Midden in de zaal hangen tien trapzakken, keurig in twee rijen. Zeg jongens, ik kwam hier toch om te lunchen?

Ik vraag de pr naar die trapzakken. Eva van der Mei: "Mooi, hè. Dat is om de bokssfeer naar voren te halen. Maar we gaan zo aan tafel, maak je geen zorgen."

De teksten die ik horen wil.

"Vanochtend was er een work-out met allemaal influencers," zegt haar collega Yaël Junggeburth. "Daar had ik je eigenlijk ook voor kunnen uitnodigen."

Ik vertel haar dat het zo ook wel goed is.

Op een tafel staan twee water­kannen. Eentje met citroen en ­bladeren en de ander, weer wat nieuws, met kaneel en braam.

Ik doe eens gek.

Een dj begint te draaien, geen lunchmuziek. Ik begin best lekkere trek te krijgen.

Maar eerst krijgen we een filmpje. We zien wedstrijdbeelden van Bonjasky. Arme tegenstanders. Die hebben morgen koppijn. Het zijn er best veel ook.

Bonjasky begint zijn verhaal, zonder microfoon, dus hij vraagt of we wat dichterbij willen komen.

Ja dahag, ik heb net die beelden gezien.

Hij vertelt over zijn jeugd in de Bijlmer. Werkloze, analfabete moeder en voor zijn verjaardag sokken, onderbroeken of schoenen die drie maten te groot waren; ze moesten nog jaren mee.

Alleen voor sport, daar maakte zijn moeder alles voor vrij. Bonjasky wilde de nieuwe Gullit worden, maar hij werd van achteren ge­tackeld. Been gebroken.

"Super agressieve sport, voetbal."

Hij probeerde andere sporten, maar pas op kickboksen werd hij direct verliefd. Bloed, zweet en tranen en na afloop: lekker getraind, man.

Remy Bonjasky heeft duidelijk op motivational speaking gezeten.

Schuimverslaggever Hans van der BeekBeeld Linda Stulic

In 2003 werd hij voor het eerst wereldkampioen K1, in Japan, drie gevechten op één avond, voor 70.000 mensen. Het jaar daarna weer.

Maar toen werd hij laks, kreeg hij ruzie met zijn trainer over geld, kwam hij in een vechtscheiding terecht én zijn moeder overleed. Hij knokte terug en werd in 2008 opnieuw kampioen.

"Drie keer K1-kampioen. Als ik dat had gezegd in Japan, had ik applaus gekregen."

We klappen alsnog.

En nu dus een kledinglijn, maar niet zomaar eentje, een kledinglijn met een verhaal. "Iedereen heeft een verhaal. Overgewicht, finan­ciële problemen of in een relatie. Allemaal. Elke dag die strijd aan."

Daarom staan motiverende teksten op de shirts. Anders ben je alleen maar textiel aan het verkopen.

Na de lunch krijg ik een shirt mee. Op de borst het BNJSKY-logo, supercool. Bovenaan de mouw staat een hele alinea. Push yourself, go beyond what is expected, en dat is nog maar de eerste regel.

Daar kan gewoon een colbertje overheen.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat lancering BNJSKY
Waar Undercurrent, Papaverweg
Wie Remy Bonjasky, Charly Luske, Sonja Teuben, Rob Schalker, Renate Goet, ­Bastiaan van Schaik
Wanneer donderdag 15 maart, 13.00 tot 15.00 uur

Drank en spijs ***
Sfeer ***
Hans is dus groter dan Remy Bonjasky, maar bedoelt daar verder niks mee

Immo de Maar en Rob Schalker, partner bij BNJSKY. 'Er zijn al zoveel merken die kleding verkopen. Daarom hebben wij een boodschap.'Beeld Schuim
Zanger Charly Luske op de foto met Renate Goet, ­vriendin van Bonjasky. Luske: 'Alleen als het mag van ­Remy.'Beeld Schuim
Eva van de Mei en Yaël Junggeburth van EVDM Agency. 'Geen zorgen, we gaan zo aan tafel.'Beeld Schuim
Manoe Dentener (Life After Football) en Pascalle ­Swinkels, stylist van de sterren.Beeld Schuim
Mark Schaaf (Shownieuws) en Sonja Teuben (Erasmus MC), die kinderen behandelt met de sikkelziekte, het ­goede doel van BNJSKY.Beeld Schuim

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de Stadsgids-nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden