Plus

Rem Koolhaas over De Lairessestraat: 'Straks staat iedereen hier vast'

Architect Rem Koolhaas kan het niet langer aanzien: het ontwerp van de vernieuwde De Lairessestraat druist volgens hem in tegen het gezond verstand. 'Het moet veilig zijn.'

Actievoerder Rem Koolhaas wijst op de gevaren die de herinrichting van de De Lairessestraat schept. Beeld Jean-Pierre Jans

Om de haverklap wijst Rem Koolhaas op bestelbusjes die, half op de stoep, half op het fietspad, zijn gestopt om pakketjes af te leveren of zware dozen in te laden. "De kracht van deze straat is dat er ruimte is om even te stoppen zonder dat je anderen hindert. Als de plannen van het stadsdeel doorgaan, staat iedereen hier binnenkort gewoon vast achter dit soort busjes."

De wandeling door de De Lairessestraat met de architect, samen met straatgenoot en medestander Willem van Lynden, maakt duidelijk dat de tegenstanders van de herinrichting van de straat lijnrecht tegenover het stadsdeel staan. Zij willen de straat breed en minder volgepropt houden, zodat, zegt Koolhaas, 'er flexibiliteit en veiligheid blijft voor alle verkeersdeelnemers'.

Het stadsdeel ijvert onder meer voor een fietspad dat volledig vrijliggend is: tussen parkeerplaatsen en trottoir dus. Fietspaden versus fietsstroken. Veiliger, zegt het stadsdeel. Onveiliger juist, zeggen Van Lynden en Koolhaas, die een fietsstrook willen, náást de rijbaan.

Gevaarlijke toestanden
Als aan de overkant een vrouw in een rolstoel uit de auto wordt geholpen, wijst Van Lynden op de weinige ruimte die zij in de toekomst zal hebben. "Zij moet dan uitstappen óp het fietspad. Dan krijg je gevaarlijke toestanden."

Koolhaas en Van Lynden zijn leden van bewonersgroep Laat de Lairesse, die de afgelopen maanden te hoop liep tegen de plannen van Zuid. Het is de ochtend na het plotselinge bericht dat de start van de werkzaamheden, die maandagochtend vroeg zouden beginnen, voor onbepaalde tijd is uitgesteld. Reden: de adviserende Centrale Verkeerscommissie zag bij nader inzien toch nog te veel zaken in het ontwerp die aanpassing behoefden en trok haar toestemming in.

Koolhaas en van Lynden zijn voorzichtig enthousiast over de nieuwste ontwikkeling. Koolhaas: "Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Nemen ze onze bezwaren nu serieus of speelt er iets anders? Wij weten het niet."

Koolhaas is een actievoerder van het terughoudende soort, maar de plannen maakten dat er voor de architect nauwelijks een andere optie overbleef. Hij is zich ervan bewust dat er een stedelijke standaard is die wordt gevolgd bij de herinrichting van de De Lairessestraat. "Maar dit is een ándere straat, een straat waar een uniforme inrichting meer kwaad doet dan goed. Dat vinden wij niet omdat wij er toevallig wonen."

Rijke bewoners en veiligheid
Want er is ook nog de beeldvorming. 'Rijke bewoners Zuid krijgen hun zin niet': het stempel is snel gedrukt. Maar zéér onterecht, zegt Van Lynden. "Een veilige De Lairessestraat komt voor ons op de eerste, tweede én derde plaats. Daarna pas spelen esthetische kwaliteiten een rol. Ja, er zijn hier ongelukken gebeurd, maar alleen op de kruisingen. Pak die dan aan. Het ontwerp dat er ligt, doet geen recht aan de veiligheid."

Koolhaas: "Dit is een drukke en niet al te verfijnde straat, zeker. Auto's, bussen, fietsers: iedereen maakt er gebruik van. De De Lairessestraat is een biotoop met volkomen tegenstrijdige belangen. Maar ik woon en werk hier: deze straat floreert bij de ruime inrichting zoals ie nu is." Terwijl Koolhaas het zegt, dendert er een expresbus door de straat. "Haal dat woord expres er maar van af als er straks geen enkele speelruimte meer is. Dan staat zo'n bus gewoon te wachten achter allerlei verkeer."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden