Rekenkamer ingeschakeld in kwestie rondvaartboten

De Rekenkamer wordt ingeschakeld om de herverdeling van vergunningen in de rondvaartbranche te onderzoeken.

Beeld ANP

Dat is woensdagmiddag besloten tijdens een debat over de kwestie in de gemeenteraad. De raad is ontstemd over de uitkomsten van de vergunningsronde voor rondvaartboten.

Diverse unieke historische schepen kregen geen nieuwe vergunning om vanaf 2020 te mogen blijven varen terwijl de vrijwel identieke rondvaartschepen van de grote rederijen wel opnieuw zijn toegelaten. Wethouder Udo Kock vindt dit verdedigbaar, maar is niet helemaal tevreden.

''Er is een flink aantal schepen buiten de boot gevallen en dat knaagt bij mij. Maar de procedure is bijna helemaal goed uitgevoerd. Had u de rondvaartboot van het Amsterdamse grachtentype waarop het Nederlands elftal in 1988 is gehuldigd weg willen hebben? Ikke niet'', wierp hij de raad voor de voeten.

Maar een meerderheid van de gemeenteraad wil precies weten waarom niet meer historische vaartuigen, zoals voormalige trekschuiten of directieschepen, vergund zijn. Kock gaat dat allemaal nog eens precies op een rijtje zetten.

Ook heeft hij een extern onderzoek toegezegd. Dat vindt de raad niet genoeg, want ook de Rekenkamer wordt gevraagd specifiek te gaan kijken naar de besluitvormingsprocedure.

Minder overlast
De gemeente werkt al sinds 2013 aan een herordening van de rondvaartbranche. Het doel is kleinere, schonere schepen die minder overlast veroorzaken. Ook zouden nieuwe ondernemers een kans moeten krijgen, omdat de huidige gesloten markt niet mag volgens de Europese regels.

De gemeenteraad dacht duidelijk te hebben doorgegeven aan Kock dat het de unieke historische schepen ook vanaf 2020 wilde terugzien op de grachten. Volgens Kock heeft hij dit ook doorgeven aan de onafhankelijke commissie die de schepen selecteerde. Maar die beoordeelden niet alleen op het unieke karakter van een schip en keken ook naar andere criteria.

Dat zorgde er uiteindelijk voor dat de handgebouwde glazen rondvaartschepen van rederijen als P. Kooij en Stromma bijna allemaal mogen blijven varen. Het Rekenkameronderzoek en het externe accountantsonderzoek komen bovenop een onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt, die al eerder was aangekondigd.

Het lijkt veel bemoeienis voor een bedrijfstak, maar een rondje door de Amsterdamse grachten is de populairste attractie van Nederland met jaarlijks 4 miljoen bezoekers.

Rondvaartensoap: de beste stuurlui staan aan wal en: Gemeente werkt aan oplossing voor gedupeerde reders

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden