Reizigersclubs willen Fyra niet meer

De NS mag niet langer de Fyra exploiteren, vindt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV. Concurrent Arriva moet volgens hem een kans krijgen de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel uit te baten.

Archieffoto. Beeld anp
Archieffoto.Beeld anp

'De overheid moet zeggen: inpakken en wegwezen. Ajuus, we gaan praten met Arriva, dat bij de aanbesteding van de lijn rond de eeuwwisseling op de tweede plaats kwam,' aldus Spithorst, die in het verleden voor Rover werkte en in 2010 samen met twee anderen dit alternatief heeft opgericht.

De afspraak was dat NS Highspeed dagelijks achttien keer heen en achttien keer terug zou rijden, zegt Spithorst. 'Dat is nu tien keer heen en terug. En dan moet je nog maar afwachten of hij niet uitvalt. De reiziger komt er heel bekaaid van af. Dit zijn geen kinderziektes meer. NS Highspeed heeft voldoende tijd gehad.'

Reizigersvereniging Rover pleit voor herstel van de Beneluxtreinen, de voorganger van de Fyra. 'Die reden ten minste elke uur; de Fyra eens in de twee uur met grote kans op vertraging. Het is een puinhoop.'

Arriva, eigendom van Deutsche Bahn, een kans geven ziet Chris Vonk van Rover niet zitten. 'Het duurt een tijd voordat een nieuwe partij de zaken voor elkaar heeft.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden