Reizigers klagen over wegvallen Station Lelylaan

Treinreizigers uit Nieuw-West klagen steen en been over het vervallen van Amsterdam Lelylaan als halte voor intercitytreinen in de nieuwe dienstregeling.

Rover kreeg honderden klachten over Station Lelylaan Beeld anp

Door de nieuwe dienstregeling, die op 11 december is ingegaan, stopt de intercity niet langer op Amsterdam Lelylaan in Nieuw-West. In plaats daarvan stoppen meer intercity's op Station Zuid.

Binnen een dag kwamen bij reizigersorganisatie Rover honderden klachten binnen over de specifieke wijziging, en er komen dagelijks klachten bij. De reistijd van Amsterdam Lelylaan richting Leiden/Den Haag zou aanzienlijk langer zijn door de wijziging. Voor treinen richting Delft/Rotterdam moet extra worden overgestapt.

Ongedaan maken
De klagers krijgen bijval van de D66-fractie van stadsdeel Nieuw-West. De partij wil dat de wijziging ongedaan wordt gemaakt.

"Het wegvallen van alle intercityverbindingen op Lelylaan staat haaks op de algehele gebiedsontwikkeling rond het station," zegt Jeroen Mirck van de D66-fractie. "Lelylaan verdient als opkomend ­infrastructureel knooppunt juist extra ov-verkeer in plaats van minder."

D66 heeft vragen ingediend bij het dagelijks bestuur van het stadsdeel, met het verzoek de beslissing te heroverwegen. Het bestuur heeft in een reactie laten weten in gesprek te willen gaan met de NS over de mogelijkheden.

Flevopolder
In de nieuwe dienstregeling is ook de rol van Duivendrecht flink kleiner geworden. Op dit station stopten tot de wijziging ieder half uur ­intercity's richting het noorden, naar Zwolle en Leeuwarden. Maar die populaire tussenstop is in de nieuwe dienstregeling komen te vervallen.

"Duivendrecht was een belangrijk tussenstation voor mensen vanuit de Flevopolder," vertelt een woordvoerder van reisorganisatie Rover. "Zij reisden dan via dit station met de ­metro verder naar de stad. In de nieuwe dienstregeling moeten zij extra overstappen, en dat betekent een ­langere reistijd."

Maar volgens de organisatie is het niet mogelijk iedereen tevreden te stellen. De capaciteit van het spoornet is volgens Rover niet groot genoeg om én het treinverkeer richting Schiphol op te voeren én treinen over Lelylaan te laten rijden. "Terugdraaien zou ten koste gaan van ritten op andere belangrijke trajecten," aldus de woordvoerder

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden