'Reiziger heeft meer rechten dan je denkt'

SCHIPHOL - Gedupeerde reizigers zijn zich vaak niet bewust van hun rechten om kosten van vliegtickets of delen van de reissom terug te vorderen. Dat zei directeur Hendrik Noorderhaven van EUclaim vrijdag. EUclaim is gespecialiseerd in het claimen van geld bij luchtvaartmaatschappijen.

Nu een aswolk het luchtverkeer in Noord-Europa heeft lamgelegd, kunnen reizigers hun vliegticket omboeken of de kosten van het ticket terugvorderen bij de luchtvaartmaatschappij. ''De meesten zullen voor de eerste optie gaan'', is de ervaring van Noorderhaven. ''Mensen voor wie de reis op een later tijdstip geen zin meer heeft, omdat zij bijvoorbeeld een congres wilden bijwonen of naar een bruiloft zouden gaan, kiezen veelal voor compensatie.''

Ook wijst Noorderhaven op de mogelijkheden van een annuleringsverzekering. ''Stel dat je met vakantie bent en pas twee dagen later terug kunt komen dan gepland, dan heb je vaak recht op 10 tot 20 procent terugvordering van de reissom.'' Volgens de directeur zien veel mensen dit over het hoofd. (ANP)

Gestrande reizigers op luchthaven Schiphol. ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden