Reis- en vakantieaanbieders misleiden toeristen nog vaak

Reisaanbieders worden de komende periode streng in de gaten gehouden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat er een einde komt aan onduidelijke prijzen in de reisbranche, zoals prijzen van vliegtickets, vakantiehuisjes en georganiseerde reizen. Bedrijven die de regels niet naleven, kunnen per 'overtreding' een boete krijgen van 450.000 euro. Dat is maandag bekendgemaakt.

null Beeld thinkstock
Beeld thinkstock

De ACM wil dat de reis of accommodatie kan worden geboekt voor de prijs die in de advertentie staat. Consumenten moeten zelf kunnen kiezen voor extra diensten. Die regels bestaan nu ook al, maar worden volgens de ACM slecht nageleefd door de aanbieders van reizen.
'Met duidelijke prijzen ontstaat een gelijk speelveld voor bedrijven. Consumenten kunnen dan beter kiezen en vergelijken', concludeert Anita Vegter, bestuurslid bij ACM.

Met de campagne 'Reisprijzen, laat je niet inpakken' die maandag begint, willen de ACM en de Consumentenautoriteit mensen voorlichten en ze duidelijk maken hoe ze prijzen onderling kunnen vergelijken. Zo kunnen bijvoorbeeld de kosten voor het meenemen van bagage of online inchecken sterk verschillen, benadrukt de ACM.

Consumenten die zien dat een reisaanbieder de regels overtreedt, kunnen dit melden bij ConsuWijzer. Die meldingen komen uiteindelijk bij de ACM terecht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden