Plus

Regel nummer 1 voor Studio Drift: onmogelijk bestaat niet

Studio Drift combineert technologie, natuur en kunst tot ervaringen die leiden tot een beter begrip van onze omgeving. Het Stedelijk Museum presenteert de eerste grote solotentoonstelling van het Amsterdamse collectief.

'Mensen vragen altijd hoe Drifter werkt, maar het gaat om de verbazing.' Beeld Tom Cornelissen/ Stedelijk Museum

Een gesprek met Ralph Nauta en Lonneke Gordijn is als een geavanceerd doorgeefspel waarbij de een de zinnen van de ander afmaakt. Zijsporen worden ingeleid met oplichtende ogen en: "Weet je wat een vet idee is?"

Zo gaat het elke dag: een non-stop gepingpong met ingevingen, proefballonnetjes, associaties, suggesties en schetsen. Het is de brandstof van Studio Drift, die Nauta en Gordijn oprichtten in 2007.

Het heeft de Amsterdammers internationale museumtentoonstellingen en beurspresentaties opgeleverd. En nu Coded Nature, een grote solotentoonstelling in het Stedelijk Museum.

Team
Een van de museumzalen is ingericht als atelier, met modellen uit het afgelopen decen­nium. "Daar zie je hoe we volwassen zijn geworden," stelt Nauta. "In het begin wisten we niks, zelfs niet waarom we dingen deden. Alles ging in drie, vier richtingen tegelijk. We werden gedreven door een kinderlijke fascinatie."

"Totaal naïef," beaamt Gordijn. "We hebben alle fouten gemaakt die er te maken zijn, maar door veel reizen en met anderen samen te werken weten we nu hoe de wereld werkt. Inmiddels zijn we niet meer alleen bezig met het werk, maar ook met de rol die het moet hebben."

Studio Drift is in die tijd uitgegroeid van duo tot een twintig man sterk team. Er wordt samengewerkt met universiteiten en grote bedrijven als Intel, Microsoft en BMW. Nog steeds geldt als basisregel: onmogelijk bestaat niet.

Die houding levert werk op als Drifter, een zwevend betonblok van twee bij twee bij vier meter dat de eyecatcher is van Coded Nature.

Gordijn: "Ralph kwam met het idee terug na een verblijf in Moskou, geïnspireerd door de architectuur daar. Ik had er ook meteen een beeld bij. Eerst bleef het bij een animatie. Het duurde zes jaar en we zijn de halve wereld over geweest voordat we een partner vonden met wie we de technologie konden ontwikkelen."

Wereldverbeteraars
Hoe het werkt wil Nauta niet zeggen. "Daar vragen mensen altijd naar. Terwijl ze elke dag naar hun mobiel kijken en zich nooit afvragen hoe die in elkaar zit. Dit werk gaat juist over verbazing. Het moet de fantasie laten werken en mensen laten nadenken over hoe de wereld is vormgegeven."

Hoewel Nauta en Gordijn allebei zijn afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven en hun Dandelight, een lampje gemaakt van een batterij en een paardenbloem, als moderne designklassieker geldt, zijn zij geen traditionele 'spullenmakers'.

Ze zijn socioloog, biodesigner, kunstenaar en futuroloog ineen. Hun werk is conceptueel te noemen en laat zich niet vertalen naar massaproductie.

"Dat mensen het zien is belangrijker dan dat ze het kunnen bezitten," vindt Gordijn, die wordt aangevuld door Nauta: "Het is wel belangrijk dat het echte objecten zijn en dat het concrete eindresultaat beter is dan het plaatje. Dat moet je kunnen ervaren. En door te ervaren kun je begrijpen."

"We zijn altijd wereldverbeteraars geweest, sinds de academie al," stelt Gordijn. "En misschien zijn we het steeds meer geworden, nu we beter weten hoe dingen kunnen werken en wat onze rol daar in is."

Een voorbeeld is het obsi­diaan, vulkanisch glas, dat Studio Drift samen met een Nederlandse ingenieur uit chemisch afval weet te winnen met nul procent emissie. Maar ook het werk Materialism, dat nu voor het eerst te zien is.

Verschillende voorwerpen, van een Volkswagen Kever tot een elektriciteitskabel, zijn ontleed tot de 108 individuele materialen waar ze uit zijn opgebouwd. "Dat wordt nooit zo gevisualiseerd, maar dat zijn de delfstoffen waar oorlogen over worden gevoerd - en het komt allemaal uit een gat in de aarde."

Angst voor technologie
"Grote bedrijven zijn vaak alleen bezig met een klein techniekdingetje en niet met de bijdrage die het al dan niet aan de wereld levert," constateert Nauta.

"Ze doen het omdat het kan. En daar ligt onze rol: meedenken over technologische ontwikkeling en de toekomst vormgeven met relevante oplossingen. Wij willen de angst voor technologie wegnemen."

"Je kunt drones inzetten als aanvalswapens, maar je kunt er ook, zoals wij hebben gedaan, een poëtische lichtsculptuur mee maken. Angst is een makkelijke motivator en het lijkt steeds meer geaccepteerd om hem politiek in te zetten, maar verwondering is oneindig veel beter."

Studio Drift: Coded Nature: t/m 26/9 in het Stedelijk Museum.

Ettore Sottsass

Coded Nature is in drie maanden in elkaar gezet, een ongekend korte
periode voor een grote museum­tentoonstelling. Oorspronkelijk stond een overzichtstentoonstelling van Ettore Sottsass op het programma.

De erven en galerie van deze legendarische Italiaanse ontwerper zeiden begin dit jaar echter hun medewerking op. Zij waren het niet eens met de door het museum gekozen opzet. Het Stedelijk besloot vervolgens de tentoonstelling af te gelasten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden