Rederijen moeten boten naar schroot sturen

Tientallen rondvaartboten moeten de stad uit of naar de schroot. De vergunningen voor 2020 zijn maandag vergeven. Nieuwe rederijen krijgen zo een plek, maar de oude moeten beroemde boten afschrijven.

Trekschuit de Hildebrand uit 1880 van Rederij de Nederlanden Beeld Rederij de Nederlanden

De Soeverein, bijvoorbeeld, van rederij Cruise with us, de lange salonboot met piano en keuken, mag niet meer in de binnenstad varen. Ook de oudste boot van de stad, trekschuit de Hildebrand uit 1880 van Rederij de Nederlanden, moet de grachten uit. Rederij 't Smidtje moet acht boten naar de schroot sturen.

Maandag kwam de lang verwachte uitslag van de herverdeling van rondvaarbootvergunningen. 135 vergunningen zijn verdeeld, zestig in de categorie gezichtsbepalend - dat gaat over boten die qua uiterlijk opvallen en bij de stad horen - en 75 reguliere vergunningen.

Oudste passagiersschip
De eerste categorie werd vastgesteld door een soort welstandscommissie, de tweede werd verdeeld via een loting. De gemeente kreeg in totaal ruim vijfhonderd aanvragen binnen.

"Verschrikkelijk," noemt Klaas Pater van Rederij de Nederlanden de uitslag. "De Hildebrand is het oudste passagiersschip in Nederland, speciaal voor de Amsterdamse grachten gebouwd." Ook twee 'citytenders' mogen vanaf 2020 niet meer in de binnenstad varen. De rederij denkt nog na over wat ze met de klassieke boten moeten doen.

Voor Rederij 't Smidtje is de uitslag een bijzonder hard gelag. Acht van hun vijftien boten mogen straks niet meer varen. 43 van de vergunningen voor gezichtsbepalende boten zijn naar bestaande reders gegaan, waarvan 27 voor de klassieke Amsterdamse rondvaartboten van grote rederijen als Kooij, Lovers, Stromma (voorheen Canal Company) en Blue Boat Company zijn. Dat zijn er echter wel een stuk minder dan er nu varen - maximaal twaalf per rederij - waardoor zij ook tientallen bestaande boten moeten afstoten.

Nog geen schip gebouwd
Voor de reguliere vergunningen kwamen 277 aanvragen binnen die aan de eisen voldoen. Het gaat om boten van meer dan veertien meter, die ook schoon, groen en stil moeten zijn. Alle gegunde boten in deze categorie moeten nog worden gebouwd.

De rondvaart was jarenlang het speelveld van een beperkt aantal bedrijven. Dit nieuwe beleid van wethouder Udo Kock (Water) moet ertoe leiden dat in de categorie boten langer dan veertien meter ook nieuwe intreders een kans maken. Ook stelt Amsterdam te moeten voldoen aan Europese regels. "Wat we deden mocht gewoon niet," aldus Kock. "We hebben tientallen jaren een gesloten markt gehad, dat is gewoon oneerlijk."

Rederijen hebben al meerdere rechtszaken tegen de gemeente aangespannen en ze voorspellen dat er nog meer komen. Reders vrezen faillissementen en dat heel veel boten moeten worden vernietigd. "Dit is bloody Monday," aldus Frans Heijn, voorzitter van de verenigde rederijen Amsterdam, die de kleine rederijen in de stad vertegenwoordigt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden