Plus

Red Light Radio: Dj's tussen dames van lichte zeden

Bezoekers van de Wallen kijken soms raar op als ze ineens een dj achter het raam zien zitten. Dat is Red Light Radio, bij de Amsterdamprijs voor de Kunst genomineerd in de categorie Stimuleringsprijs. 'We zijn er voor Amsterdammers, niet voor toeristen.'

Hugo van Heijningen en Orpheu de Jong van Red Light Radio Beeld Eva Plevier

Red Light Radio is een online radiostation en internationaal muziekplatform, gevestigd op de Wallen. Het station, dat sinds 2010 uitzendt, is genomineerd voor de Stimuleringsprijs van De Amsterdam Prijs voor de Kunst 2018.

De jury: 'De Wallen lijken soms volledig ver­zwolgen door toerisme en commercie, maar in de ruimte van Red Light Radio wordt dagelijks op onnavolgbare wijze gepeesd om het ­Amsterdamse en internationale publiek online van kwalitatieve en diverse muziek te voorzien.'

Wat kenmerkt jullie werk?
Hugo van Heijningen (36), een van de oprichters van Red Light Radio: "We zijn in beginsel een online radiostation, maar we zijn vooral een platform waar mensen met letterlijk de ­hele wereld muziek kunnen delen. Er is veel ­interactie met de luisteraars. Via Facebook, Soundcloud en Mixcloud hebben we een internationale community opgebouwd van mensen die met elkaar muziek delen en daarover kletsen."

"Onze radioshows worden gemaakt door de meest uiteenlopende mensen: van metalheads tot disco-dj's, jong én oud, met heel weinig of juist veel ervaring. Maar alle muziek die wordt gedraaid heeft een zeker undergroundkaraker."

Hoe manifesteert u zich in Amsterdam?
"Onze thuisbasis is op het Oudekerksplein. Daar zit niet alleen onze radiostudio, maar zijn ook twee platenwinkels en meerdere muziekstudio's. Verder hebben we een ruimte op de Oudezijds Achterburgwal, met onder meer een huiskamerachtige setting waar uit echt goede apparatuur naar muziek kan worden geluisterd."

"Op het Oudekerksplein zitten we tussen de dames van lichte zeden, maar we gebruiken die prostitutie nooit in onze marketing. Bezoekers van de Wallen kijken soms raar op als ze bij ons ineens een dj achter het raam zien zitten. En helemaal als het een vrouw. We hebben veel vrouwelijke dj's."

"Met de buurt is het contact goed. We zijn daar echt deel van. We zijn geen fancy restaurant of hotel. We brengen muzikaliteit, rock-'n-roll naar de Wallen en zijn er voor Amsterdammers en niet voor de toeristen. We steunen ook nieuwe artiesten en vaak komen die uit Amsterdam."

Een van de criteria voor de prijs is 'creatief ondernemend'. Wat doet u om Red Light Radio onder de aandacht te brengen?
"We zijn een onafhankelijk muziekplatform en vinden experimenteren heel belangrijk. We brengen graag nieuw talent op een verrassende manier onder de aandacht. Organiseren wij iets met een groep of artiest die al enigszins bekend is, dan combineren we dat met een act die nog helemaal aan het begin staat."

"Muziekfestivals zijn daar een prima plek voor. Dit jaar hadden we alleen al in Amsterdam een eigen podium op Sounds from Beyond, een festival voor 'weird and wonderful dance music', Dekmantel en het Lente Kabinet."

"Vorige week waren we nog drie dagen in Marokko op Atlas Electronic, eenmuziek, kunst en cultuurfestival net buiten Marrakesh, maar al wel in de woestijn. Op onze stage traden Marokkaanse dj's en producers op, maar ook traditionele bands. We hebben een eenvoudige ­streaming-set-up waarmee we overal ter wereld uit kunnen zenden."

Wat doet u over vijf jaar?
"Hopelijk hetzelfde. Ik zie Red Light Radio graag als een band, waar zo veel mogelijk mensen gastbijdragen aan leveren. Er is nog genoeg nieuwe muziek te ontdekken. Er zijn ook nog genoeg nieuwe samenwerkingen mogelijk."

"Het hoort bij Red Light Radio om echt de wereld in te trekken. Van Rusland tot China, we komen overal en maken daar ter plekke uitzendingen. Dit jaar zijn we behalve in Marokko ook in Bombay, Tbilisi, Austin en Berlijn geweest. Daar willen we het niet bij laten, er valt nog veel meer te ontdekken in de wereld."

Als u niet wint, wie moet dan winnen?
"In onze categorie, de stimuleringsprijs, zijn verder de Black Archives en zangeres Nora Fischer genomineerd. Ik denk dat de jury het heel moeilijk gaat krijgen, want we doen allemaal heel verschillende dingen. Ik kan zelf geen keuze maken. Ik gun die prijs ook iedereen van harte."

Lees ook:
Deel 1: Amsterdamprijs 2018: 'De verhalen zijn van nu'
Deel 2: The Black Archives: Uniek zwart erfgoed
Deel 3: Liesbeth Coltof: 'Ik denk altijd in het groot
Deel 4: Jeffrey Babcock: 'Film is geen escapisme'
Deel 5: Thami Mnyele: steunpilaar voor kunst uit Afrika

De kanshebbers

Bewezen kwaliteit
- Regisseur jeugdtheater Liesbeth Coltof
- Grafisch ontwerpstudio Experimental Jetset
- Stichting Thami Mnyele

Beste prestatie
- Beeldend kunstenaar Melanie Bonajo
- Platform voor kunst en cultuur Framer Framed
- Filmprogrammeur/cultureel activist Jeffrey Babcock

Stimuleringsprijs
- Zangeres Nora Fischer
- Archief voor zwarte geschiedenis The Black Archives
- Online radiostation Red Light Radio

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden