Record: leraar Sven Aerts helpt vier leerlingen aan KNAW-prijs

Sven Aerts, wiskundeleraar op het 4e Gymnasium, neemt dinsdag voor de vierde keer met een leerling de KNAW Onderwijsprijs voor profielwerkstukken in ­ontvangst. Een record. 'Het had een bachelorscriptie ­kunnen zijn.'

Sven Aerts Beeld -
Sven AertsBeeld -

"Het begon in 2012 met Willem." De ogen van wiskundeleraar Sven Aerts (47) beginnen te twinkelen. Aerts heeft het over Willem Melching, de leerling met wie hij voor het eerst de prijs won. "Hij kwam naar mij toe met het idee om zijn prototype zelfvarende zeilboot verder uit te bouwen. Hij liep over van enthousiasme."

Als een leerling eenmaal die prijs heeft gewonnen, werkt dat aanstekelijk, zegt de docent. "Nadien meldden ambitieuze studenten zich vanzelf. Wat zij delen is een enorme motivatie en intelligentie."

Ambitieus en haalbaar
Over zijn rol in het proces van het profielwerkstuk is Aerts bescheiden. "Het werkstuk is een symbiose. Alles begint bij het enthousiasme van een leerling. Daarna fungeer ik niet als coach, maar als gids. En een gids kent zijn land."

Zijn ervaring zorgt ervoor dat een student niet uit de bocht vliegt, dat een werkstuk balanceert tussen ambitieus en haalbaar.

"Een goed werkstuk vertelt een verhaal, neemt de lezer op bètaniveau mee zoals een roman dat op alfaniveau doet."

Aerts schrijft zijn successen mede toe aan zijn school, waar veel begeesterde docenten werken. "Kleinere scholen, kleinere klassen, dat is de sleutel tot goed onderwijs."

Drie van de vier winnende werkstukken zijn geschreven in tekstverwerkingsprogramma Latex. "Daarmee ziet een stuk er meteen professioneel uit, maar het is moeilijk om mee te werken; je schrijft erin in code. Maar het belangrijkst is natuurlijk de inhoud. Het profielwerkstuk van Daan in de Braekt, de winnaar van dit jaar, had een bachelorscriptie kunnen zijn."

Persoonlijke aanpak
Aerts is geboren in Leuven, België. In Gent behaalde hij een bachelor elektrotechniek en in Antwerpen een master in wiskundige natuurkunde. Twintig jaar geleden bracht de liefde hem naar Amsterdam, maar hij bleef nog jaren werken als onderzoeker aan de Vrije Universiteit van Brussel. Maar miste het lesgeven. Via zijn zoon kwam hij in 2009 op het 4e Gymnasium terecht.

"Het leuke aan een profielwerkstuk is dat het het midden houdt tussen onderzoek en onderwijs." Het hart van Aerts ligt bij allebei. "Maar ik kan het niet half-half doen. Werk is bij mij zoals water; waar het naartoe kan, stroomt het, en vult het alles op waar het in terechtkomt."

De docent krijgt inmiddels meer leerlingen aan zijn bureau die hem als begeleider willen dan hij kan begeleiden. Een van zijn pupillen dit jaar is zijn zoon. Zijn persoonlijke aanpak is deel van het geheim achter zijn succes. "Ik spreek mijn profielwerk­stukleerlingen nog jaren nadat ze de school hebben verlaten."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden