Reclameprijs Effie voor Klene drop

Klene drop heeft volgens de Effie-jury de meeste effectieve reclame van 2008 gemaakt. Foto GPD/Wouter Klootwijk Beeld
Klene drop heeft volgens de Effie-jury de meeste effectieve reclame van 2008 gemaakt. Foto GPD/Wouter Klootwijk

Amsterdam - De reclamecampagne rond Klene drop is deze week bekroond met een Gouden Effie voor de meest effectieve reclame van 2008. Naast de gouden onderscheiding werden in het Amsterdamse theater Tuschinski drie zilveren en acht bronzen Effies uitgereikt.

Zilveren Effies gingen naar Zwitsal, Biodermal en de campagne over tweedehands boeken van Bol.com. Bronzen Effies waren er voor de reclames voor Activia, McDonald's, Wakker Dier, Theodoor Gilissen, Fruitshoot, Andrélon, FBTO en de stad Groningen.

Het aantal genomineerden lag dit jaar wat lager dan in 2007. Van de inzendingen kreeg 39 procent een nominatie, waarvan uiteindelijk twaalf een Effie mee naar huis namen. Opvallend was dit jaar de prestatie van Nederlandse merken. ,,We zijn zeer trots dat de Gouden en Zilveren Effiewinnaars allemaal merken zijn met een duidelijke Nederlandse signatuur'', aldus juryvoorzitter Alexander Ribbink.

Ter gelegenheid van het 25-jarig Effie-jubileum werden ook drie Grand Effies uitgereikt, voor de meest effectieve communicatie in de afgelopen 25 jaar. In de categorie bureau ging deze oeuvre award naar reclamebureau DDB dat in totaal al 35 Effies in de wacht sleepte. In de categorie adverteerder won Unilever, omdat die al achttien Effies op zak heeft. In de categorie merk won Albert Heijn met acht Effies.(ANP)

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden