PlusStraatbeeld

Reclamecampagne Pre­scan speelt schaamteloos in op het sentiment

Het feit dat je als minderbedeelde dagelijks langs tranentrekkerige abri's als de reclame van Prescan moet rijden is in iedere zin van het woord verkeerd.

Gemoedsrust kopen. Waarom niet, als je het geld kunt ­missen?Beeld Tammy van Nerum

U let op uw gezondheid, en daar is vanzelfsprekend veel voor te zeggen. U eet gezond, matigt uw alcohol- en tabaksgebruik waar mogelijk, en loopt zo nu en dan een pittig hardlooprondje om het calorierijke weekend weer enigszins te compenseren.

Eigenaardige knobbels en andere onvolkomenheden houdt u nauwlettend in de gaten, en bij gerede twijfel maakt u een afspraak met de huisarts om de vinger aan de pols te houden.

Kortom: u bent wat dat betreft verstandig bezig. Of, om dat vermaledijde woord nog maar eens te gebruiken: u bent normáál.

Dat zou in principe voldoende moeten zijn. Maar commerciële belangen liggen altijd op de loer, dus ook op het gebied van uw gezondheid.

In het verleden is er al veel te doen geweest over bedrijven als Prescan: voor een substantieel bedrag kunt u zich volledig laten doorlichten en met een lichtere portemonnee het pand verlaten in de wetenschap dat er geen enge tumoren liggen te woekeren achter organen waar u aanvankelijk nauwelijks weet van had.

Niet bepaald subtiel
Vooropgesteld: het is prettig dat die mogelijkheid er is. Als je het geld hebt, waarom zou je dat dan niet voor een deel spenderen aan een grondige check-up die alle mogelijke hypochondrie in de kiem weet te smoren?

Maar dat is ook meteen het punt: je moet er het geld voor hebben. Wie op een meer volkse wijze gerustgesteld wil worden, moet het doen met doodgewoon regelmatig huisartsbezoek. En blijkbaar hopen op het beste.

De reclamecampagnes van bedrijven als Pre­scan zijn wat dat betreft namelijk niet bepaald subtiel. Sinds kort staat er langs de A10 een gigantisch, met bouwlampen verlicht bord dat aan duidelijkheid weinig te wensen overlaat.

Boven een medisch ogend blauw-wit logo zien we een jonge vader die zijn pasgeboren baby stevig vasthoudt. Daarboven prijkt de tekst: 'Zo lang mogelijk samen genieten'.

Schuldgevoel
Je zou er een tekst van Proustiaanse proporties aan kunnen wijden over wat daar allemaal verkeerd aan is, maar het ergste is dat er schaamteloos wordt ingespeeld op het suikerigste soort sentiment dat er bestaat om euro's binnen te harken.

Er had net zo goed onder kunnen staan: 'Stort duizend euro op onze rekening, anders kun je er wel naar fluiten je pasgeboren dochter te zien opgroeien.' Wie er gevoelig voor is maar het geld niet heeft, zou daar zomaar een gigantisch schuldgevoel aan over kunnen houden.

Nogmaals: met bedrijven als Prescan is weinig mis. Als je het kunt missen, kun je er medische geruststelling kopen. Of in ieder geval een zeker soort gemoedsrust.

Maar het feit dat je als minderbedeelde ook dagelijks langs dit soort tranentrekkerige abri's moet rijden is in iedere zin van het woord verkeerd. Dan verandert de beloofde gemoedsrust in niets anders dan een knetterend, knagend schuldgevoel.

En dat is niet nodig: er zijn tenslotte meer dan voldoende bekwame huisartsen in Amsterdam. Dat moet genoeg zijn.

Tips of opmerkingen? straatbeeld@parool.nl

Reclame Prescan

Waar Langs de A10

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden