'Reclamebureaus Europa niet goed'

AMSTERDAM - Europese reclamemakers verliezen terrein aan concurrenten uit opkomende landen in Azië en Zuid-Amerika. Die zijn niet goedkoper, maar gewoon beter. Dit zegt Steve Latham, organisator van Eurobest, het reclamefestival dat komende week neerstrijkt in de Beurs van Berlage in Amsterdam.

Coca Cola zette de toon door een grote campagne voor de Olympische Spelen in 2008 te gunnen aan een klein reclamebureau in Argentinië. ''Grote Europese bureaus hadden verwacht dat zij die opdracht zouden winnen,' zegt Latham.

Het voorbeeld van Coca Cola kreeg navolging. ''Er is een verplaatsing gaande van Europa naar andere delen van de wereld. Daarover maken wij ons zorgen.''

Volgens Letham kiezen grote concerns niet uit kostenoverweging voor reclamebureaus in Azië en Zuid-Amerika. ''Die zijn niet goedkoper, maar gewoon beter. Het zijn vooral kleine, beginnende bureaus, waar iedereen multi-inzetbaar is en waar iedereen werk maakt voor internet. Ze denken op een andere manier. Europese bureaus willen dat ook, maar reageren langzaam.''

De Europese reclamesector komt vanaf woensdag bijeen in Amsterdam, voor reclamefestival Eurobest, dat drie dagen duurt. Latham verwacht zo'n zeshonderd bezoekers, uit alle delen van het continent. In de Beurs van Berlage zijn seminars, workshops, tentoonstellingen van reclamewerk en feesten. Hoogtepunt is de uitreiking van de reclameprijzen, vrijdagavond. De jury, met in totaal 66 leden, buigt zich over de meer dan vierduizend inzendingen uit 35 landen.

Het is de 22ste keer dat de Eurobest Award worden uitgereikt. Sinds vorig jaar gaat de uitreiking gepaard met een groot festival. De eerste editie was in Stockholm, Amsterdam is als tweede aan de beurt. De keuze voor Amsterdam is het gevolg van een lobby, onder aanvoering van Economische Zaken en Peggy Stein, van reclamebureau Pindakaas en adviseur van de gemeente. ''Amsterdam stond al op ons lijstje. De stad herbergt veel internationaal aansprekende bureaus als 180Amsterdam, Wieden + Kennedy en sinds kort ook Taxi. Bovendien hebben Nederlandse creatievelingen regelmatig onze prijs gewonnen,'' aldus Latham.

''Amsterdam behoort tot de top tien van meest creatieve steden ter wereld. Bureau Tribal DDB heeft in Cannes een belangrijke prijs gewonnen en komt uit Amsterdam. Ik zie dat het niveau van het reclamewerk in Amsterdam stijgt.''

De economische malaise heeft veel reclamebureaus keihard getroffen en heeft effect op de festivals. Latham werkt voor de organisatie die ook het bekende reclamefestival organiseert rondom de uitreiking van de Cannes Lions. ''Dit jaar hadden we in Cannes geen feesten georganiseerd. Je kunt niet de hele nacht feesten als je overdag mensen moet ontslaan.''

Op het reclamefestival Eurobest heeft hij de entree aangepast. Een kaartje voor drie dagen kost 899 euro.

''We merken dat bureaus moeite hebben met de prijs en met het feit dat ze mensen drie werkdagen kwijt zijn. Daarom hebben we nu voor het eerst kaartjes geïntroduceerd voor één of twee dagen,'' aldus Latham. (MICHIEL COUZY)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden