Reclamebranche naar de rechter om ja-ja-sticker

Verspreiders van reclamedrukwerk stappen naar de rechter vanwege de invoering van de ja-ja-sticker in Amsterdam.

Het initiatiefvoorstel is in april dit jaar aangenomen.Beeld anp

De gemeente wil dat Amsterdammers voortaan alleen reclamefolders in de brievenbus krijgen als ze dat specifiek met een sticker aangeven. En niet andersom.

De nieuwe regeling moet per juni ingaan, maar de brancheorganisaties MailDB en KVGO willen dit voorkomen.

Ze willen dat de rechter eerst uitspraak doet over de rechtmatigheid van de ja-ja-sticker voordat hij wordt ingevoerd. De verspreiders vrezen voor grote schade voor retailers in de hoofdstad, die de folders als een belangrijk middel zien om hun klanten te bereiken.

Ze voelen zich genegeerd door de gemeente en vinden dat het huidige systeem met de nee-nee- en nee-ja-stickers prima werkt.

Initiatiefvoostel
Het initatiefvoorstel om het nieuwe systeem in te voeren werd april dit jaar in de gemeenteraad aangenomen. Volgens het stadsbestuur belandt het reclamedrukwerk bij veel mensen zonder sticker alsnog ongelezen in de afvalbak. Vandaar dat het college van burgemeester en wethouders het systeem wil omdraaien: wie geen sticker plakt, krijgt voortaan geen folders meer, maar nog wel huis-aan-huis bladen.

De gemeente wil met het invoeren van een ja-ja sticker verspilling tegengaan. Jaarlijks zou ieder huishouden 34 kilo aan ongevraagd papier op de mat krijgen.

Het is nog niet bekend wanneer de rechtszaak dient.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden