Reclame prominent op nieuwe website van NOS
AMSTERDAM - Temidden van een nieuwe mediastorm over websites van publieke omroepen, vernieuwt NOS zijn internetpagina, de meestbezochte van alle omroepsites. De discussie over websites van omroepen laaide deze week op nadat minister Ronald Plasterk van OCW beloofde nog eens te kijken naar de webactiviteiten van de publieke omroep.
Deze worden gefinancierd uit belastinggeld en doen daarmee websites van commerciële omroepen, dagbladen en tijdschiften oneerlijke concurrentie aan, temeer omdat ze uit commerciële advertenties geld opleveren voor de omroepen.
Van alle veertig omroepwebsites is die van de NOS met zeseneenhalf miljoen bezoekers per maand de best bezochte, vooral vanwege het nieuwsaanbod van de journaals.
Vanaf maandag steekt de site in een nieuw jasje. Nieuwsberichten blijven de belangrijkste trekker, maar verwijzingen naar journaaluitzendingen en nieuwsvideo's zijn groter geworden en prominenter geplaatst dan voorheen. Ook reclame - ondermeer voor modeketen We en voor Greenpeace - krijgt een prominentere plek.
Volgens Roeland Stekelenburg van NOS Nieuwe Media is vooral de zoekfunctie van de site verbeterd. Een zoekopdracht levert meteen alle bijbehorende nieuwsfeiten, inclusief video's en radiouitzendingen op. Niet alleen voor grote actuele gebeurtenissen: het hele archief van de laatste twee jaar is beschikbaar.
Een eerste reactie van voormalig NOS-coryfee Charles Groenhuijsen op het blog van NOS Nieuwe Media is kritisch: 'Totale aanblik erg steriel, sober en niet erg uitnodigend. Mager vergeleken met concurrenten. Ik betwijfel echt of je hiermee de jonge klikgeneratie, die in toenemende mate de publieke omroep links laat liggen, enthousiast krijgt.' (HERMAN STIL)