Rechtszaak tegen Nuon om toeslag natuurstroom

ConsumentenClaim begint een rechtszaak tegen energieleverancier Nuon. Het in massaclaims gespecialiseerde bureau eist schadevergoeding voor consumenten die jarenlang tientallen miljoenen euro's te veel zouden hebben betaald voor natuurstroom. Een woordvoerster van ConsumentenClaim bevestigt berichtgeving hierover in Het Financieele Dagblad van vandaag.

Een windmolen van energiebedrijf Nuon. Beeld ANP XTRA

Klanten van Nuon moesten jarenlang een toeslag betalen voor de afname van natuurstroom. Daarbij werd de garantie gegeven dat speciaal voor natuurstroomklanten extra windparken, waterkrachtcentrales en zonnecentrales zouden worden gebouwd. Tot eind 2002 heeft Nuon investeringen in duurzame projecten verantwoord, zegt ConsumentenClaim. 'Daarna niet meer. Er zijn sterke aanwijzingen dat Nuon de extra inkomsten voor andere doeleinden heeft gebruikt.'

Nuon erkende vorig jaar dat klanten 'niet voldoende waren geïnformeerd' en beloofde hen die tussen maart 1996 en eind 2002 een contract hadden afgesloten 'actief' te benaderen. Maar zij kregen enkel een korte brief waarin de leverancier stelde dat klanten niet waren gedupeerd.

Getuigenverhoren
Bij ConsumentenClaim hebben zich zo'n 500 klanten van natuurstroom gemeld voor een schadevergoedingsprocedure. De claimorganisatie vindt dat de gedupeerden de door hen vanaf 2002 betaalde toeslag moeten terugkrijgen. ConsumentenClaim begint de procedure vandaag met de indiening van een verzoekschrift voor voorlopige getuigenverhoren bij de rechtbank in Amsterdam.

ConsumentenClaim wil tien (oud)topbestuurders en managers ondervragen over Natuurstroom. Op de lijst van getuigen staan onder andere Øystein Løseth, tot voor kort de topman van Vattenfall, het moederbedrijf van Nuon, Kjartan Skaugvoll, voormalig managing director sales van Nuon, en Annemarie Goedmakers, ex-directeur Nuon Duurzame Energie. ConsumentenClaim wil de afgelegde verklaringen gebruiken in een procedure voor schadevergoeding voor de natuurstroomklanten.

Nuon zegt zijn ambitie te investeren in duurzame energie meer dan waargemaakt te hebben. 'We hebben de klant gegarandeerd dat Nuon hem groene stroom levert, afkomstig uit zonne-energie, windenergie en kleinschalige waterkracht. Dat hebben we altijd gedaan', aldus een woordvoerder in een reactie. 'Nuon is altijd blijven investeren in duurzame opwekcapaciteit, zoals beloofd.' Het bedrijf wacht verder de claim van ConsumentenClaim af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden