Rechter: treinkaartje geeft geen recht op zitplaats

Iemand die een treinkaartje koopt, koopt daarmee niet het recht op een zitplaats. Dat heeft een rechter bepaald in een zaak aangespannen door ConsumentenClaim tegen de Nederlandse Spoorwegen (NS).

null Beeld ANP
Beeld ANP

Volgens de rechtbank geeft het kaartje recht op vervoer. "Dat resultaat wordt ook behaald. De wijze waarop dat vervoer plaatsvindt, is niet in de wet bepaald."

NS Reizigers maakt volgens het vonnis verder aannemelijk dat "zij zich in voldoende mate inspant om het vervoer zo veilig mogelijk plaats te laten vinden".

'Onveilige situaties'
ConsumentenClaim, een bedrijf gespecialiseerd in massaclaims, daagde de NS voor de rechter wegens overvolle treinen. Uit een inventarisatie in november 2016 op het intercity-traject van Utrecht naar Amsterdam Zuid zou blijken dat 45 procent van de reizigers langer dan een kwartier heeft moeten staan.

Soms konden reizigers niet instappen omdat de trein al vol was. Omdat in treinen geen handgrepen zaten, was er volgens de claimorganisatie ook sprake van onveilige situaties.

ConsumentenClaim beschuldigde de NS ervan winst maken belangrijker te vinden dan het behoorlijk vervoeren van haar reizigers.

In een reactie zegt de NS dat "staan in de spits er in het drukke Nederland helaas bijhoort, hoe vervelend dat ook is". Het vervoersbedrijf zegt dat meer dan 95 procent van de reizigers in de spits een zitplaats heeft.

ConsumentenClaim noemt de uitspraak van de rechter teleurstellend. Wel zegt de organisatie dat de NS mede onder druk van de procedure veel verbeteringen heeft doorgevoerd, waarmee reizigers, "toch gedeeltelijk hebben gewonnen".

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden