update

Rechter: 130 km op A2 blijft toegestaan

Het verkeer op de snelweg A2 tussen Utrecht en Amsterdam mag 's avonds en 's nachts 130 kilometer per uur blijven rijden. Verkeersminister Melanie Schultz wil nu ook de nachtelijke snelheid tussen Vinkeveen en Holendrecht verhogen.

De A2 tussen Utrecht en Amsterdam Beeld ANP
De A2 tussen Utrecht en AmsterdamBeeld ANP

Volgens de gemeenten is bij de verbreding van de A2 afgesproken dat er niet harder dan 100 kilometer per uur gereden zou worden op de snelweg, die nu zes banen in beide richtingen heeft. Harder rijden levert volgens de gemeenten slechts twee minuten tijdwinst op, terwijl het wel heel veel extra uitstoot veroorzaakt. Omwonenden krijgen ook veel meer herrie te verduren.

Volgens wethouder Pieter de Groene van gemeente Stichtse Vecht zijn tienduizenden mensen die langs de snelweg wonen in de maling genomen. 'Het Rijk spiegelde onze inwoners in een prachtige folder voor dat bij de verbreding van de A2 een snelheidsverlaging van 120 naar 100 km per uur nodig was. De milieueffecten waren anders onaanvaardbaar groot vanwege geluid en luchtkwaliteit. Daarmee werd draagvlak gemakkelijk gewonnen', aldus de wethouder die de uitspraak een 'grote teleurstelling' vindt.

Snelheidsbekeuringen
Volgens minister Melanie Schultz van Verkeer neemt de uitstoot niet toe, omdat auto's tegenwoordig veel schoner rijden. De zeer brede snelweg is volgens haar veilig genoeg om harder te gaan rijden.

Bovendien raken weggebruikers in de war doordat ze ook tijdens stillere uren maar 100 kilometer per uur mogen rijden. Dat blijkt onder andere uit de enorme hoeveelheid snelheidsbekeuringen die op de A2 wordt uitgedeeld.

130 km/uur waar het kan
Er zijn volgens de rechter geen juridische bezwaren tegen de snelheidsverhoging. De invloed van harder rijden op milieu, geluid en natuur blijft binnen de geldende regels. Het afwegen van negatieve tegen positieve effecten is niet de taak van de rechter maar een politieke keuze, aldus de rechtbank dinsdag. Harder rijden past binnen het kabinetsbeleid van '130 km/uur waar het kan'.

Op de uitspraak van de rechter is drie jaar gewacht. Stichtse Vecht, De Ronde Venen en de provincie Utrecht beslissen na de feestdagen of ze in beroep gaan. Verkeersminister Melanie Schultz wil nu ook de nachtelijke snelheid tussen Vinkeveen en Holendrecht verhogen. In 2016 volgt waarschijnlijk een voorstel om ook overdag harder te gaan rijden op de A2.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden