Recessie drukt veilingprijzen

Op de PAN was de recessie voelbaar. Kunsthandelaren moesten hun prijzen aanpassen aan de kopers. Foto ANP/Olaf Kraak Beeld
Op de PAN was de recessie voelbaar. Kunsthandelaren moesten hun prijzen aanpassen aan de kopers. Foto ANP/Olaf Kraak

AMSTERDAM - Het wordt de komende dagen spannend op de veilingen voor moderne en hedendaagse kunst in Amsterdam, zoals Jetske Homan van der Heide, expert bij Christie's, het uitdrukt. Zij verwacht nieuwe, dat wil zeggen lagere prijsniveaus.

Op de PAN, de kunst- en antiekbeurs in de RAI die gisteren sloot, was al te merken dat de kunstmarkt onder invloed van de recessie van een verkopers- in een kopersmarkt is veranderd. Er zijn genoeg kopers, maar die betalen niet meer de prijzen die een verkoper er graag voor zou willen hebben; ze bieden twintig of zelfs veertig procent minder.

Ook de veilinghuizen hebben met die trend te maken. Op de grote internationale najaarsveilingen in Londen en New York bleven de prijzen veelal onder de laagste schattingen. Sotheby's heeft berekend dat de gemiddelde prijs is gedaald tot het niveau van 2006.

Deze week worden de moderne en hedendaagse kunstveilingen in Amsterdam gehouden. Vandaag bij Glerum, morgen bij Christie's en overmorgen bij Sotheby's. Laatstgenoemd veilinghuis heeft het verrassendste aanbod. Met als uitschieters een paar fraaie schilderijen van Cobrakunstenaars, een bijzondere collectie Amerikaanse graffitikunst uit de jaren tachtig, die door een aantal Nederlandse verzamelaars driftig werd verzameld, en een bijzonder schilderij van René Daniëls, met Marlene Dumas de invloedrijkste schilder van de jaren tachtig van de vorige eeuw.

Daniëls in de handel is schaars
Daniëls' met zwier geschilderde La muse vénale (de muze is een hoer) uit 1979 komt uit een Amerikaanse collectie. De voorstelling met één witte en twee zwarte zwanen schat Sotheby's op 80.000 tot 120.000 euro. Werken van Daniëls in de handel zijn schaars; de schilder werd in 1987 getroffen door een hersenbloeding en relatief veel werken zijn door musea aangekocht. Vorig jaar verkocht Sotheby's een werk van Daniëls uit 1982 voor 125.000 euro.

Een andere uitschieter bij Sotheby's is het abstracte schilderij van de drie jaar geleden overleden Constant uit de collectie van diens zoon. Verzonken stad uit 1956 met spermatozoïden die zich een weg wringen door de plattegrond van een imaginaire stad, kan worden gezien als aanloop tot de serie over Nieuw Babylon. De schatting is een pittige 150.000 tot 220.000 euro, al zit die ongeveer de helft onder die van grote schilderijen uit de periode van Nieuw Babylon.

Christie's heeft één van de utopische bouwwerken uit de periode van Nieuw Babylon van Constant in de aanbieding. Het kleine, maar fraaie en gaaf gebleven object wordt geschat op 50.000 tot 70.000 euro.

Christie's veilt ook een aantal mooie voorbeelden uit de diverse perioden van het oeuvre van Reinier Lucassen, een in vergelijking met diens Belgische tijdgenoot en geestverwant Roger Raveel ondergewaardeerde schilder. De schattingen voor het werk van Lucassen lopen uiteen van 3500 tot 15.000 euro. Dat is te geef in verhouding met de 60.000 tot 80.000 euro die Christie's verwacht voor een ensemble van zes aquarellen van naakte vrouwen van Dumas. Maar misschien is dat wat al te optimistisch van het veilinghuis; de markt in Dumas is de laatste jaren immers nogal speculatief geweest en het zijn juist die prijzen die tijdens een recessie het meeste dalen. (JHIM LAMOREE)

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden