PlusSchuim

Ready-to-wear haute couture, bij flagshipstore Jan Taminiau

Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: opening flagshipstore Jan Taminiau.

Ontwerper Jan Taminiau, bij een wezenlijk deel van zijn ready to wearcollectie.Beeld Hans van der Beek

Op het raam staat 'Flagship', maar een grote zaak is het niet bepaald, die flagshipstore van Jan Taminiau. Dat wordt proppen straks. Nu is deze winkel ook tijdelijk, maar noem hem dan ook pop-up. Bij een flagship verwacht je geen roeibootje.

De collectie is ook niet heel uit­gebreid. Ik tel vier rekken met kleding. Misschien hebben ze achter nog wat liggen.

De rekken staan in houten scheepskisten. Op sommigen zit nog een sticker met een bestemming. Er zitten ook handvaten en sloten op. Dat is allemaal voor die pop-uplook-and-feel.

Ik zie nu ook een kast met vier handschoenen: twee gele, twee blauwe.

"Dit is een leuke foto voor jou," zegt Jessica van der Drift, madame de salon. Ik ben blij dat iemand me aan het handje neemt.

Drie vrouwen dragen - puur toeval - alle drie kleding die ook op de cover van Harper's Bazaar stond. Er zijn er maar twaalf gemaakt, en een kwart daarvan krijg ik op een foto.

Ik prijs me gelukkig.

Er staan trouwens ook nog zes aangeklede paspoppen, dus al met al toch nog een behoorlijke keuze in Taminiau. Er wordt heel wat afgezoend.

Ik pols toch nog even bij Van der Drift of de collectie hier niet wat ­karig is.

"Het blijft Jan. Deze kleding is haute couture als ready-to-wear. Iedere maand wordt het aangepast, en daardoor is dit heel exclusieve ready-to-wear."

Ik snap het.

Taminiau gaat op een kist staan. Hij vertelt hoe hij vorig jaar tijdens het kerstdiner zijn grote droom ­besprak: meer doen met cliënten. En vandaag staan we in het resultaat. Hij is er heel blij mee. Kort en bondig.

Het is inmiddels flink proppen binnen.

Wat opening Flagship Jan Taminiau
Waar Flagshipstore, Hobbemastraat
Wie Jan Taminiau, Juan Varez, Jessica van der Drift, Monic Hendrickx,
Babette ­Aalberts, Brigitte van der Maarel, Victor de Bie
Wanneer donderdag 7 maart, 17.00 tot 19.00 uur

Drank en spijs ****
Sfeer ****
Hans kreeg een zijden sjaaltje, maar twijfelt nog


Een man tikt me aan: "Zij wil met jou praten." En weg is hij.

Opeens sta ik voor Brigitte van der Maarel, redelijk ongemakkelijk. Ik vraag wat ze mij wil vertellen. Eigenlijk niks speciaals.

Wilde die man zojuist dan van haar af en werd ze daarom bij mij geloosd?

Daar komt het wel op neer. Van der Maarel: "Hij moest naar huis en zei: 'Die man is vast journalist.' Kijk maar, hij is al weg."

Even later.

"Heb jij al iets gepast?" vraagt ­Babette Aalberts. Ik vraag of ze een suggestie heeft. Die heeft ze. Zo vind ik mezelf terug in een ­geborduurd gilet. Maatje 2. Met riem. En ja, daar zijn foto's van.

Aalberts: "Het is het jaar van mannenfeminisme. Mannen moeten vaker vrouwenkleding dragen. David Beckham doet dat al. En het staat jou heel erg goed."

En Juan Varez: "You're a Renaissance man."

Die ga ik onthouden voor thuis.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Schuimverslaggever Hans van der BeekBeeld Linda Stulic
Dewi van Asten, junior buyer en het nichtje van actrice Monic Hendrickx, en styliste Margrit Bouwman. Hendrickx: "Jan maakt kleine kunstwerkjes."Beeld Hans van der Beek
Madame de salon Jessica van der Drift en Juan Varez, de partner van Taminiau. Van der Drift: "Jan en Jan."Beeld Hans van der Beek
Interim manager Annemieke Rijke, pensionado Rudel van der Kaay en socialité Juliëtte van der Drift. Van der Kaay: "Dit hadden we afgesproken."Beeld Hans van der Beek
Cardioloog Allard Sieders, account director Angela Bouckaert, media-advocaat Babette Aalberts en kunstenaar Victor de Bie. Aalberts: "Het is het jaar van het mannenfeminisme."Beeld Hans van der Beek
Brigitte van der Maarel, jarenlang klant, influencer Noor Wegter en office manager Fons Kleintjes. Buiten beeld: "Noor! Trek je insta-gezicht!"Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden