Re-integratiebedrijf merkt weinig van crisis

Foto ANP

AMSTERDAM - Ondanks de economische crisis heeft gemeentelijk re-integratiebedrijf in 2009 nog steeds meer dan vierhonderd moeilijk bemiddelbare mensen aan een reguliere baan geholpen.

Het zijn er weliswaar een kleine honderd minder dan in 2008, maar toch is Pantar niet ontevreden.

Het gemeentelijke re-integratiebedrijf Pantar Amsterdam helpt vrijwel uitsluitend mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan werk. Van de crisis heeft Pantar nog nauwelijks last, zegt directeur Maarten Adelmeijer. ''We slagen er nog steeds in mensen aan werk te helpen en ook de uitstroom naar blijvend werk is nog altijd hoog.''

Melkertbanen


In totaal heeft Pantar in 2009 werk geregeld voor zo'n negenduizend mensen, van wie ruim 3500 mensen in de sociale werkvoorziening en 5500 in 'een traject' dat hen helpt in de richting van de reguliere arbeidsmarkt. Niet slecht, vindt Adelmeijer, als je in ogenschouw neemt dat het gaat om mensen die ten minste één jaar werkloos zijn geweest of minimaal dezelfde afstand tot de arbeidsmarkt hebben.

432 mensen werden begeleid naar een ongesubsidieerde baan. Een deel van hen had eerst een participatieplaats, een baan met behoud van uitkering, een vijfde van deze groep kwam uit een ID-baan, de vroegere Melkertbanen. Ook konden zo'n driehonderd bijstandsgerechtigden doorstromen naar een door de rijksoverheid gefinancierde sociale werkvoorziening. In totaal scheelt dat de gemeentebegroting meer dan zevenhonderd maal tien- tot vijftienduizend euro per jaar, rekent Adelmeijer voor. Ten minste zeven miljoen euro, dus.

Dat de cijfers over 2008 beter waren, schrijft hij toe aan een eenmalige stimuleringsregeling om gesubsidieerde werknemers aan ongesubsidieerd werk te helpen. ''2008 was eerder extra hoog dan dat 2009 extra laag was.''

Levensgeluk

Maar Pantar wil zich niet blindstaren op de cijfers. ''Belangrijker dan de cijfers is wat individuele klanten in een jaar kunnen bereiken,'' zegt Adelmeijer. Vooral voor de sociale werkvoorziening geldt dat. ''Met kleine stappen heeft deze groep vaak al enorme stappen in hun levensgeluk bereikt. Door regelmatig werken gaat hun medicijngebruik omlaag en wordt hun relatie beter. Ook sociale contacten op het werk zijn belangrijk voor hun geluk.''

Niet voor niets gaat Pantar in het gisteren verschenen jaarverslag over 2009 dieper in op de lotgevallen van elf medewerkers, die typerend zijn voor het cliëntenbestand.

Zo zijn een Indiase vrouw, die van haar ex-man niet mocht werken, een halfzijdig verlamde elektricien en een voormalige, aan alcohol verslaafde dakloze nu via Pantar toch aan het werk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden