Plus

Raw/Grave

Het is zover: Justine gaat op kamers. Papa en mama brengen hun jongste dochter weg met de auto. Onderweg stoppen ze om wat te eten. En daar begint Grave meteen te schuren.

Justine (Garance Marillier) maakt haar verandering akelig fascinerend en geloofwaardigBeeld -

Aanvankelijk behoort het onbehagen niet de kijker toe. Het is Justine die zich ernstig verslikt. Tot haar ontsteltenis zit er een balletje vlees in het vegetarische stamppotje van het wegrestaurant. Ze spuugt het met walging uit, waarna haar moeder zich in alle staten bij de bedienden vervoegt: wij zijn vegetariërs, mijn dochter had allergisch kunnen zijn!

Bloedrood
De geruchtmakende film van de Française Julia Ducournau wordt onder de Engelse exporttitel Raw (rauw) uitgebracht, maar de oorspronkelijke titelsequentie bleef behouden.

De Franse filmtitel staat daarin doekvullend met zwarte koeienletters op een bloedrood vlak. Het roept associaties op met de grafische signatuur van het werk van Gaspar Noé, die met de mokerslagen Seul contre tous en Irréversible de aanjager werd voor een stroming van grensverleggende Franse films. Grave betekent ernstig, maar de Nederlandse ondertitels maken er heftig van.

We zijn gewaarschuwd.

De breekbaar ogende Justine wekt in de eerste minuten van de film de indruk een eetstoornis te hebben. Dat idee wordt versterkt door het gedrag van haar ouders: terwijl haar moeder fel tekeergaat, houdt pappa zich nadrukkelijk afzijdig.

Dit gaat al jaren zo, dat zie je aan zijn gezicht. Het is het uitgestreken smoelwerk van Laurent Lucas, die we kennen uit de heftige Waalse films van Fabrice Du Welz: hij was de gekruisigde charmezanger in Calvaire en de aalgladde seriemoordenaar in Alleluia.

Mamma en pappa brengen Justine naar de universiteit van Luik, waar ze in navolging van haar oudere zuster diergeneeskunde gaat studeren. Die zus komt niet opdagen bij hun aankomst en zal zich aanvankelijk net zo afzijdig als pappa opstellen, tot het moment waarop dat niet meer mogelijk is. Het gaat er meteen wild aan toe op de universiteit, want ook dierendokters-in-wording moeten ontgroend worden.

De hele lichting feuten krijgt een bloedbad: ze poseren in smetteloze doktersjassen voor een groepsfoto onder een balkon en krijgen hectoliters dierlijk bloed over zich uitgestort. En dan is het tijd voor het echte werk.

Verder dan haar studiegenoten
Alle feuten moeten rauwe konijnenniertjes eten en er is er maar één die dat weigert. Maar ook Justine zal aan het vlees moeten. En eenmaal over de brug is er voor haar geen weg meer terug, zelfs niet wanneer ze als gevolg van de door haar moeder gevreesde allergie gruwelijke huiduitslag krijgt.

Vrij naar de seksslavin uit Justine ou Les Malheurs de la Vertu van de Marquis de Sade ontpopt Ducournaus heldin zich tot een enthousiast beoefenaar van de praktijken waartegen ze zich verzette.

Ze gaat daarbij verder dan haar studiegenoten, verder dan bij de ontgroening gangbaar is en veel verder dan aanvaardbaar is. Het meisje dat in het wegrestaurant een stukje vlees uitspuugde is veranderd in een vraatzuchtige carnivoor, die overal haar tanden inzet.

De onbesuisde Ducournau en de uitstekende actrice Garance Marillier gaan niets uit de weg om de transformatie tot in de kleinste details akelig fascinerend en geloofwaardig te maken. Het levert een instant klassieke scène op, waarin de film een wending neemt die alle ophef en rumoer begrijpelijk maakt. Daar is dus al veel over gezegd en geschreven, maar voorkennis doet flink afbreuk aan de werking van de sleutelscène.

Het volstaat te melden dat Grave alias Raw inderdaad een heftige film is, die niemand onberoerd zal laten, en dat de Franse school uit het post-Noé tijdperk er met Julia Ducournau weer een geduchte exponent bij heeft.

Raw/Grave

Regie Julia Ducournau
Met Garance Marillier, Ella Rumpf, Rabah Naït Oufella
Te zien in FC Hyena, Ketelhuis, Kriterion, Lab 111
****

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden