Rapport: Theaters en gezelschappen moeten aan de slag om zalen te vullen

Theaters en toneelgezelschappen moeten meer werk maken dat aansluit bij actualiteiten of de doelgroep, serieus aan de gang met de Podiumpas, waardoor pashouders voor een vast maandbedrag onbeperkt naar allerlei voorstellingen kunnen, en collectief reclame maken.

Beeld anp

Dat staat in het rapport Over het Voetlicht, dat vrijdag in Den Haag gepresenteerd is. Een commissie onder leiding van voormalig minister Guusje ter Horst onderzocht op verzoek van brancheverenigingen NAPK en VSCD hoe theaters en gezelschappen potentiële bezoekers de streep over kunnen trekken en de zaal in. De voornaamste conclusie lijkt een imagoprobleem van het theater. Meer dan de helft van de Nederlanders zegt namelijk geïnteresseerd te zijn in theater, terwijl maar zeventien procent aangeeft wel eens een kaartje te kopen.

Fladderen
'Dat klopt', zegt Yolande Melsert van de Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten (NAPK), waarin meer dan 80 gezelschappen (waaronder Toneelgroep Amsterdam) verenigd zijn. 'Eigenlijk zegt de gehele sector ja, we herkennen dit probleem. Sterker nog, dit beeld fladdert al een tijdje in de branche, maar is nooit opgestegen. Daarom is het fijn dat er nu een rapport ligt met concrete aanbevelingen waar gezelschappen en theaters mee aan de slag kunnen.'

Volgens Melsert is er vooral veel winst te behalen op het punt van samenwerking. Het rapport geeft daar een aantal voorzetten voor. 'Daar zullen de meningen vast nog over verschillen, maar daar gaan we het over hebben. De een wil meer inzetten op de diversiteit, terwijl de ander misschien programmeurs wil scholen. Aan ons nu de taak vast te stellen wat de hoogste prioriteit heeft.'

Als die er eenmaal is, denkt Melsert dat snel resultaat geboekt kan worden. 'We willen kennis verzamelen en delen om zo voorstellingen beter en aantrekkelijker maken. Daarnaast is het een taak voor ons om theater daarna aan de man te brengen. Op het gebied van intermediarschap en marketing kan het nog een stuk beter. Mensen zijn nu nog wel eens bang om bij een verkeerde voorstelling te belanden, en gaan daarom maar niet. Daar willen we van af.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden