RAI loopt graag vol voor circus Top Gear

Beau van Erven Dorens (l), naast het Top Gear-team. Foto ANP

De roadshow van Top Gear is in de RAI in Amsterdam neergestreken. Een gemotoriseerde eredienst, met zeer dure auto's, rook, vuur, spektakel en naar Nederland verplaatste grappen.

Je zou bijna gaan geloven dat V-power werkelijk verschil maakt. En een Opel Astra lijkt, vanuit de juiste hoeken gefilmd, nauwelijks onder te doen voor een Lamborghini.

Dat zijn boodschappen waar je even een uurtje doorheen moet bijten voor aanvang van de show. Want de jongens van Top Gear zijn dan wel onafhankelijke gekken die de merkwaardigste dingen uithalen met nieuwe modelletjes, hun reputatie is zo groot dat ze inmiddels de natuurlijke, zij het clowneske, bondgenoot zijn van een industrie die wel wat impulsen kan gebruiken.

In dit circus, dat logistiek vermoedelijk bijna zo ingewikkeld is als een wereldtour van de Rolling ­Stones, opereren de drie vaste presentatoren Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May met hetzelfde gemak als op tv, maar of dat zondagavond, negen shows verder, nog zo is? Hun werkgever, de BBC, is het succes van de show flink aan het uitponden en Nederland is daarbij een logische tussenstop; ver over de honderdduizend mensen betalen graag tussen de 40 en 240 euro voor een kaartje. En dat zijn vrijwel allemaal mannen.

In de RAI is een enorme tribune gebouwd, die zicht biedt op een minstens zo grote vloer, waar het trio een beetje wegvalt als je niet naar de schermen kijkt. Clarkson is vanzelfsprekend blij in Amsterdam te zijn, ook al hebben de meeste landen zo hun eigen historische fouten. De Britten hadden de slavernij, de Russen hadden Stalin, de Duitsers hadden vele, en in Nederland is de flitspaal uitgevonden (de Gatsometer van Maus Gatsonides was het eerste apparaat waarmee de snelheid van een rijdende auto kon worden bepaald).

Blikschade blijft uit
Op het dan toch weer kleine podium razen vervolgens kleine autotjes in een inventief schema langs elkaar, blikschade blijft uit. Drie acrobaten voeren wat overbodige bewegingen uit, maar dat een Chicagoslip de beste manier van fileparkeren is, is dan wel weer leerzaam.

De mannen knoeien wat met de kleinste auto's ter wereld, waarbij die van James May in een koffer schuil blijkt te gaan. Een koffer die ook een zweepje bevat, volgens Clarkson omdat hij later op de avond nog een afspraak heeft met 'Elbert Verloinde'. Ook over het Rijksmuseum, dat hij kort voor sluiting in 1953 nog bezocht, en de Noord/Zuidlijn zijn de heren geïnformeerd, terwijl ook de opzichtige beschikbaarheid van porno in Holland tot enige snaaksheden leidt.

Een strenge meesteres, omringd door vlammen, temt vervolgens twee Aston Martins en er wordt levensgroot gebowld met een sportwagen, een winkelwagen en een paar heel grote kegels, waarbij James May maar net ongedeerd blijft.

Dan verschijnt een grote ijzeren wereldbol op het toneel, waarin een motorrijder rondjes draait. De steile wand is hier een bol, en er kunnen zelfs twee motoren in! Nee, drie! En willen wij een vierde zien? Vier! Dat kunnen ze vrij goed, die Franse stuntrijders.

Toen Top Gear nog een autoprogramma was - het draait nu vooral om het drietal sympathieke mafkezen met een heel groot budget - kwamen vaak jongensdromen voorbij en dus is voorzien in een fraaie optocht van McLaren, Mercedes, Spyker, Bugatti (de Veyron cabrio), Lamborghini, Porsche, Aston Martin en Ferrari.

Er wordt nog een vermakelijk potje voetbal gespeeld met zes autootjes - in deze enscenering won Nederland van Duitsland met 4-3 - voordat The Stig ten tonele verschijnt. The Stig, voor wie het niet weet, is de eeuwige mystery guest in Top ­Gear, waarvan de mannen graag het verhaal in stand houden dat het Michael Schumacher is, terwijl in werkelijkheid steeds andere bekwame bestuurders de duistere helm opzetten.

Laten we niet te veel verklappen: hij verslaat vuurspuwende draken en bewijst andermaal dat choreografie met automobielen geen eenvoudige zaak is. (ALBERT DE LANGE)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden