Plus

Race excelleert in de scènes waar we dichtbij Jesse Owen blijven

Race toont het verhaal van atleet Jesse Owens, die deelnam aan de Olympische Spelen in Berlijn in 1936. Naast de aanloop van Owens wordt ook de interne strijd van het Amerikaanse Olympisch Comité in beeld gebracht.

Dat zit al gevat in de toepasselijk dubbelzinnige titel: Race als in 'wedstrijd', maar ook 'ras'Beeld Thibault Grabherr

"Gewoon lachen en aardig blijven," bijt atleet Jesse Owens zijn collega Dave Albritton toe wanneer zij als zwarte sporters door het blanke footballteam de kleedkamer uit worden gezet. "En dan rennen we al die bleekscheten eruit."

Interne strijd
Het typeert de karakterisering van Owens (met ingetogen waardigheid gespeeld door Stephan James) in deze filmbiografie, die zich richt op zijn legendarische triomfen op de Olympische Zomerspelen in Berlijn in 1936. Dat zit al gevat in de toepasselijk dubbelzinnige titel: Race als in 'wedstrijd', maar ook 'ras'. In een Amerika dat zwarte mensen buitensluit en geen enkele misstap toestaat, is sport de enige arena waarin Owens kan winnen.

Race schetst in grove streken het vroege leven van Owens, en gaat met hink-stap-sprongen door zijn privéleven, met een hoofdrol voor grote liefde Ruth. Maar centraal staan de drie jaar waarin hij onder coach Larry Snyder (komiek Jason Sudeikis in zijn eerste dramatische rol) toewerkt naar de olympische strijd en het toernooi zelf, waar hij vier gouden medailles behaalde.

Daarbij toont Race niet alleen de aanloop van Owens, maar ook de interne strijd binnen het Amerikaans Olympisch Comité, waar twijfel heerst of men wel deel kan nemen aan deze Spelen, die door de nazi's worden aangewend als propagandamiddel. De scènes benadrukken de vergelijking die de film maakt tussen Hitlers rassenleer en het Amerikaanse racisme waaraan Owens onderhevig is, maar ze leiden ook af van het verhaal van de atleet zelf.

Race

Regie Stephen Hopkins
Met Stephan James, Carice van Houten
Te zien in Filmhallen

Vakkundige beelden
Dat komt pas weer echt op gang op de Spelen zelf, waar we ook Carice van Houten aantreffen in een flinke bijrol als filmmaker Leni Riefenstahl. Historici zullen wel wat aan te merken hebben op de uiterst sympathieke invulling van haar karakter, maar ze geeft het geheel wel een hoognodige dosis nieuwe energie.

Regisseur Stephen Hopkins legt het verhaal vast in vakkundige beelden, en staat zichzelf hier en daar wat schone sier toe. Hoogtepunt is een lang, onafgebroken shot dat toont hoe Owens het overweldigende Olympisch Stadion binnenloopt. Juist in deze scènes (met vervreemdende product placement voor Adidas en al) waarin we dicht bij Owens blijven, excelleert de film.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden