Raad wil dat metro rijdt

Raadsleden vragen zich af of de aannemer van de Oostlijn wel deugt. Kwalificaties als soap en mini-Noord/Zuidlijn vielen gisteren na het nieuws dat de metro dit jaar weer dichtgaat, in de zomervakantie of enkele weekenden.

© ANP Beeld
© ANP

Het renovatieproject wordt al jaren achtervolgd door tegenslag. In de zomer van 2010 ging de metro voor niets zeven weken dicht: na ruzie tussen de aannemer en de gemeente werd er niet gewerkt, maar toen waren de metrobestuurders van het GVB al met vakantie gestuurd. Dit jaar leidden twee asbestvondsten voor problemen. In oktober legde de Arbeidsinspectie het werk zelfs helemaal stil. Sindsdien is er niet of nauwelijks gewerkt.

D66 stelt schriftelijke vragen. Fractievoorzitter Jan Paternotte wil onder meer van wethouder Eric Wiebes weten waarom er nog niet op grote schaal wordt gewerkt, terwijl is gebleken dat de Arbeidsinspectie de tunnel al op 3 februari heeft vrijgegeven.

Het is een mini-Noord/Zuidlijn aan het worden
''Het is een mini-Noord/Zuidlijn aan het worden. Maar ik heb nog steeds niet het gevoel dat hij er genoeg vaart achter zet. Hoe staat het bijvoorbeeld met de beloofde opruimacties op de perrons?''

De grootste oppositiepartij begint zijn geduld te verliezen. Paternotte: ''Anders dan bij de Noord/Zuidlijn en ICT, heeft Wiebes dit probleemdossier niet geërfd. De problemen begonnen toen hij al wethouder was. Je zou denken dat hij erbovenop zou zitten, zeker nadat hij in de raad zo diep door het stof is gegaan.''

Ook de PvdA is bezorgd. ''We zitten met de renovatie van de Oostlijn inmiddels in een nare soap, waar de aannemer er een flinke bende van heeft gemaakt. Ik ga ook niet zomaar akkoord met een sluiting van de metro. Ik wil nu eerst het plan van de wethouder zien, dan moet blijken of dat echt nodig is,'' zegt raadslid Emre Ünver.

Het bericht dat een nooduitgang in de tunnel op slot heeft gezeten, baart Ünver ook grote zorgen. ''Deze renovatie moet juist de veiligheid verbeteren. Daaraan mag dus niet worden getornd.''

Treurig nieuws voor de reiziger
De SP-fractie is vooral verbolgen dat bewoners en reizigers nog altijd niet zijn geïnformeerd. ''Wiebes beloofde in december al dat er nieuwe briefjes zouden worden opgehangen. Wat er nu hangt, is niks,'' zegt raadslid Remine Alberts. ''Ik wil een brief waarop staat dat de aannemer het heeft verprutst en dat het komt door asbest. Waarom moet dat twee maanden duren?''

De SP wil dat de wethouder de vraag beantwoordt of hij nog wel met de aannemer verder wil. ''Die verprutst het. Flikkeren we hem er nou uit of niet? En gaan we daar ook de rekening neerleggen?''

Ook de PvdA twijfelt of deze aannemer wel capabel is. Ünver: ''Daar moet nu een besluit over komen.''

GroenLinks en de VVD spreken van 'treurig nieuws voor de reiziger'.

VVD-raadslid Bas van 't Wout, partijgenoot van Wiebes is echter niet verrast. ''Wethouder Wiebes zei al eerder dat het project 'out of control' is. DIVV kon het project niet onder controle krijgen, hopelijk lukt dat de Dienst Noord/Zuidlijn nu wel. Het is een ergernis uit het verleden, maar daar koopt de reiziger natuurlijk niets voor.'' (Jasper Karman)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden