Review

R U there ***

null Beeld

Regie: David Verbeek
Met: Stijn Koomen, Ke Huan-Ru
Zijn computerspellen een gevaar voor de volksgezondheid? In David Verbeeks R U There weet een gamer niet meer hoe hij in de gewone werkelijkheid moet leven.

De opkomst van elk medium gaat gepaard met angsten. Of het nu de radio was of film en televisie, altijd klonken er bezorgde geluiden. Computergames zijn de nieuwste loot aan de stam. De angst bestaat dat gamers het verschil tussen spel en werkelijkheid niet meer zien. Dat ze vergeten dat echte mensen maar één keer dood kunnen gaan.

Ook bestaat de vrees dat het leven in de virtuele werkelijkheid steeds meer de normale werkelijkheid verdringt. Dat laatste is het geval bij twintiger Jitze (onopvallend debuut Stijn Koomen), een briljante Nederlandse gamekampioen die in de Taiwanese hoofdstad Taipei een toernooi speelt.

Alles gaat goed, totdat hij op straat getuige is van een dodelijk scooterongeluk. Het slachtoffer kijkt hem in de ogen, maar Jitze staat verlamd aan de grond genageld en is niet in staat om hulp te bieden. Vanaf dat moment is hij niet meer dezelfde. Hij krijgt een stijve schouder, verliest een game, wordt uit het team gezet en leeft in een vervreemdend vacuüm.

Een vage verliefdheid op een mysterieuze vrouw (Ke Huan-Ru) leidt tot onhandige pogingen om met haar in contact te komen. Hij biedt haar geld om een weekend mee te mogen naar haar familie, maar is ook daar niet in staat tot normaal menselijk contact. Het omgaan met haar - beter gezegd: met haar avatar - lukt beter in de virtuele werkelijkheid.

Met het voor het programma 'Un certain regard' in Cannes geselecteerde R U There gaat David Verbeek verder op de weg die hij insloeg met Beat en Shanghai trance. Ook deze films draaiden om personages die opgesloten zaten in zichzelf. En ook leunden ze, net zoals R U There, stilistisch sterk op het werk van Aziatische filmmakers als Hou Hsou-hsien en Tsai Ming-liang. Ook inhoudelijk zijn er verwijzingen. Zo doet Jitzes stijve arm denken aan de nekpijn van de hoofdpersoon in Tsai Ming-liangs The river.

Er wil maar mee gezegd zijn dat Verbeek met R U There niet laag inzet. Dat valt te prijzen, maar is ook het probleem van de film. Jitzes vervreemding wordt goed voelbaar, maar de film is ongeloofwaardig in zijn schets van de gevaren van de virtuele wereld. De eenzelvige Jitze zou waarschijnlijk even wereldvreemd zijn geweest als hij in plaats van gamen van dammen had gehouden. (JOS VAN DER BURG)

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden