Schuim

Quentin Tarantino, maar dan zonder af en toe wat te lachen

Schuimverslaggever Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: de première van Brimstone.

Regisseur Martin Koolhoven, met krulsnor en Hollywoodsterren Dakota Fanning (l) en Emilia Jones, die in het Nederlands kan bidden, maar dat is gedubd Beeld Schuim

Voor Tuschinski ligt geen rode loper, maar een zwarte. Daar is over nagedacht. De nieuwe film van Martin Koolhoven schijnt nogal grimmig te zijn.

Als ik aan Martin Koolhoven denk, denk ik aan de krappe woonkamer in zijn ouderlijk huis. Zijn moeder vraagt of we koffie willen. Martin staat nog onder de douche.

Het is 2009. Campagnebureau BKB organiseert de 27 uur van Europa, een busreis de klok rond door Nederland met in elke stopplaats een bijzonder Europavriendelijk thema - Frans Timmermans voorin.

In Nijmegen is een filmfestival en daarom moeten we Koolhoven ophalen, bij zijn ouders in Asten, een dorp in Noord-Brabant.

De man heeft dan al een paar Gouden Kalveren gewonnen en die voor Oorlogswinter is onderweg. We komen aan in een buitenwijkje, aangeharkt, huisjes in een rijtje of hooguit twee-onder-een-kap.

Wij hebben er al een nacht opzitten, maar voor Koolhoven is het stervensvroeg in de ochtend. Dus daar zitten we, in die te volle woonkamer, zijn ouders in ochtendjas, een ongemakkelijk gesprek gaande te houden. Uiteindelijk komt hij, natte haren, de trap af. Hij moppert.

Mooi beeld.

En nu is de première van de film waar hij zeven jaar zowat alles voor opzij zette. Hoofdrolspelers Guy Pearce en Carice van Houten zijn er niet. Ze vieren hun liefdesbaby in Australië, maar sturen wel een videoboodschap.

Pearce: "Enjoy!"

Van Houten: "Well, it's not a comedy per se."

Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic

Inderdaad niet, nee, heilige christus, moeder van God, goede genade, wat een film. Grimmig? Dat woord is vanaf nu onbruikbaar.

Beklemmend, zo kun je het ook noemen, maar dan alleen wanneer je nog relatief ontspannen zit te kijken. Met de ogen open bijvoorbeeld.

Brimstone is gruwelijk en macaber en het houdt maar niet op en gaat door en door, dik twee uur lang. Geen moment geeft Koolhoven ons verlichting, even wat hoop of een grapje desnoods, al is het maar een kleintje. Nee. Alleen narigheid en erger.

Quentin Tarantino, maar dan zonder af en toe wat te lachen.

Knap werk. Topfilm.

Murw geslagen lopen we allemaal de zaal uit. Cinema Brewers hebben speciaal voor de gelegenheid Brimstonebier gebrouwen. Het is donker, uiteraard, dry hopped American amber ale - met bloedsinaasappel.

Wel opmerkelijk: een première in Tuschinski zonder hapjes of niks, nog geen onschuldige bitterbal. Misschien gingen ze ervan uit dat toch niemand nog een hap door zijn keel krijgt, maar ik proefde toch een duidelijke behoefte aan troostvoedsel, om me heen in Tuschinski, en in de Febo verderop.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat première Brimstone
Waar Tuschinski, Reguliersbreestraat
Wie Martin Koolhoven, Eddy Terstall, Hans Teeuwen, Bridget Maasland, Frank Lammers, Kluun, Robert Vuijsje, Lies Visschedijk, ja, eigenlijk iedereen wel
Wanneer maandag 9 januari, van 19.30 uur tot 01.00 uur

Drank en spijs **
Sfeer ***
Hans had na afloop wat te drinken verdiend, zeg

Producent Els Vandevorst en editor Job ter Burg, ook van Paul Verhoeven's Elle, die een nacht eerder twee Golden Globes won. 'Dus ik heb een heel leuke dag' Beeld Schuim
Moeder Riet Koolhoven: 'Ik moet het nog op me laten inwerken.' Vader Wouter Koolhoven: 'Ik heb met open mond zitten kijken.' Ze drinken Brimstonebier Beeld Schuim
Camera-assistenten Maarten Treurniet en Luc Brefeld, en cameraman Rogier Stoffers, allen van Brimstone, en scenarioschrijver Robert Alberdingk Thijm (vlnr) Beeld Schuim
Tom Holkenburg (Junkie XL), componist van de film en eventjes over vanuit LA. Met wie wil hij op de foto? 'Ik ken hier niemand' Beeld Schuim
Kijk columnist Annabel Nanninga over de zwarte loper gaan/ zal ze volgende week met onze Hiske in de finale staan? Naast haar Willem Jan Hilderink, 'toy boy' Beeld Schuim
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden