Puzzelen om Turkije-gangers terug te halen

AMSTERDAM - Ze gingen heen als klant van de Amsterdamse touroperators Beach Holidays en Tourmax, ze keren terug met Corendon. De afgelopen dagen is de repatriëring geregeld. Het in Lijnden gevestigde Corendon, de grootste Turkijespecialist van Nederland, is door de Stichting Garantiefonds reizen (SGR) gevraagd 2106 klanten van Tourmax en Beach Holidays terug te halen uit Turkije. De gedupeerden kunnen wel hun vakantie afmaken.

Veertig vluchten moet Corendon voor hen regelen, werk dat eigenlijk in handen was van Tourmax, dat onder uiterst schimmige omstandigheden is gevlogen, mét de kas en de boekhouding.

Vier Corendonmedewerkers zijn er komende weken fulltime mee bezig. Omdat de boekhouding verdwenen is, gaat de speurtocht uiterst moeizaam. ''Dit weekend keren 428 mensen terug,'' zegt directeur Atilay Uslu van Corendon. ''We weten nu dat 354 mensen naar Amsterdam moeten en 74 naar Eindhoven, maar niet wie naar Eindhoven moet en wie naar Amsterdam. We moeten dat in Turkije bij de mensen zelf uitzoeken en kijken hoe hun tickets eruitzien.''

Corendon heeft sinds dinsdag alle betrokken charteraars opgespoord, zoals Freebird, Turkuaz, Onur Air, Sun Express, Tailwind en Pegasus. ''Dat was een hele speurtocht. De maatschappijen waren ook blij dat er eindelijk contact met hen werd opgenomen. Die wilden de mensen niet meer terugbrengen omdat de stoelen niet waren betaald. ''

Dat heeft Corendon nu gedaan. Uslu schat dat het bedrijf voor een half miljoen euro moet voorschieten aan de Turkse charteraars. Dat krijgt het bedrijf terug van de SGR, die de totale schade inmiddels op 3,2 miljoen euro schat.

Uslu denkt dat er veertig vluchten nodig zijn om iedereen terug te halen. ''De grootste groep komt dit weekend terug, op de vijftiende volgt nog eens een groep van 250. De laatste twee komen 1 september terug.'' Hij verwacht niet dat de eigen luchtvaartmaatschappij, Corendon Airlines, moet bijspringen.

Uslu kent Tourmax wel. Het bedrijf is ruwweg een tiende van de omvang van Corendon, maar daarmee nog altijd goed voor twintig- tot dertigduizend reizigers per jaar. Onder de reeks bedrijven die door Tourmax als 'partner' werden betiteld, stond Corendon niet. ''Wij kiezen onze partners zelf,'' zegt Uslu. ''Waarmee ik geen oordeel wil geven over Tourmax. Het is een concurrent, maar die wil ik niet afvallen.''

''Natuurlijk is het slecht voor het imago van Turkijespecialisten dat nu een aantal touroperators over de kop zijn gegaan. Maar wij zien niet dat daardoor mensen Turkije links laten liggen. In tegendeel. Turkije is momenteel de Tiger Woods onder de vakantiebestemmingen.'' (HERMAN STIL)

Corendon is door Stichting Garantiefonds reizen gevraaagd 2106 klanten van Tourmax en Beach Holidays terug te halen uit Turkije. Foto GPD Beeld
Corendon is door Stichting Garantiefonds reizen gevraaagd 2106 klanten van Tourmax en Beach Holidays terug te halen uit Turkije. Foto GPD
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden